LA LETTRE DE CORÉE Janvier 2003 Centre Coréen du Commerce Extérieur et des Investissements  http://www.kotraparis.com
KOTRA PARIS - 36, avenue Hoche - 75008 Paris
Téléphone :  +33 (0) 142 25 28 44 - Télécopie : +33 (0) 142 25 09 50 - email : fckotra@hotmail.com  
M. Seong-Kuk Hong - Directeur Adjoint 
M. Frédéric Claveau -  Responsable Investissements
 
S O M M A I R E

¤ LISTE DES MEMBRES DU NOUVEAU GOUVERNEMENT CORÉEN

¤ RELATIONS INTERNATIONALES ET BILATÉRALES

  • EU chamber to combat counterfeits
  • Southern Daejeon mentioned as site of new capital
  • Au Nord, on fait monter les enchères

¤ POLITIQUE ECONOMIQUE, MACRO-ECONOMIE ET RESTRUCTURATIONS

  • Corée du Sud : le nouveau président hérite d'une économie revigorée
  • La Corée du Sud veut moraliser la vie des affaires
  • Roh to quicken innovation-driven society
  • La Corée du Sud obtient un satisfecit nuancé de l'OCDE

¤ INVESTISSEMENTS

  • Frequently asked questions on Foreign Direct Investment
  • Attracting the decision makers
  • Industry urges tax incentives for R&D
  • Cool heads about Korean investing
  • Small firms eye China for overseas investment

¤ SECTEURS ECONOMIQUES

- Management

  • Temps de travail : la bataille des 44 heures
  • Mi-Son, jeune coréenne "créditomane"

- Finance

  • Endettement : un ratio qui monte, qui monte...

- Distribution, hôtellerie, textile

  • Développement des magasins de proximité: le cas de la Corée
  • 500 discount stores optimum for Korea
  • Les hôtels de luxe coréens ciblent une clientèle d'affaires, plus jeune
  • Convergence entre le textile européen et sud-coréen

- Electronique

  • Samsung elec. Sets goal to become world's biggest flash memory chip supplier

- Santé, cosmétique

  • Korea develops world's smallest endoscope
  • Réglementation pour le recyclage des cosmétiques

- Transport : automobiles, aérien, construction navale

  • Essor des exportations automobiles en 2002
  • Les fournisseurs coréens devraient se renforcer aux Etats-Unis
  • Le coréen Kia veut une usine en Europe
  • GM/Daewoo distinguée
  • Korean air va proposer un service de " e-billets "
  • Hyundai, Samsung et Daewoo engrangent les commandes depuis plusieurs mois.

- Energie, pétrochimie, gaz

  • Naissance d'un géant sud-coréen de la pétrochimie
  • Fluor remporte un contrat pour un projet gazier offshore

- BTP

  • Projet d'un nouveau centre d'affaires financier international à Séoul

 

¤ ENTREPRISES COREENNES

  • Top 43 business groups' subsidiaries total 732
  • Chaebol accommodate Roh's reform policies
  • " Les petits chaebols ne sont pas assez compétitifs "
  • Hyundai declares pro-environment management
  • Hyundai et Kia - hausse de 50% des dépenses de R&D pour 2003

 

¤ ENTREPRISES FRANÇAISES

  • Michelin, partenaire de Hankook en Corée du Sud
  • Alcatel et Samsung s'allient pour réaliser des solutions 3G/UMTS de bout en bout
  • Atofina : the right chemistry

¤ Liste des membres du nouveau gouvernement coréen

Président : M. Roh Moo-hyun
Premier Ministre : M. Goh Kun
   
Vice Premier Ministre, Ministre de l'Economie et des Finances : M. Kim Jin-pyo
Vice Premier Ministre, Ministre de l'Education Nationale : 
   
Ministre de l'unification de la Péninsule : M. Jeong Se-hyun
Ministre des Affaires Etrangères : M. Yoon Young-kwan
Ministre de la Justice : Mme Kang Geum-sil
Ministre de la Défense : M. Cho Young-kil
Ministre de l'Intérieur : M. Kim Doo-kwan
Ministre des Sciences et de la Technologie : M. Park Ho-goon
Ministre de la Culture et du Tourisme : M. Lee Chang-dong
Ministre de l'Agriculture et de la Forêt : M. Kim Young-jin
Ministre du Commerce, de l'Industrie et de l'Energie : M. Yoon Jin-shik 
Ministre de l'Information et de la Communication : M. Chin Dae-je
Ministre de la Santé et des Affaires Sociales : Mme Kim Hwa-joong
Ministre de l'Environnement : Mme Han Myung-sook
Ministre du Travail : M. Kwon Ki-hong
Ministre de l'Egalité Homme-Femme : Mme Ji Eun-hee
Ministre de la Construction et des Transports : M. Choi Jong-chan
Ministre des Affaires maritimes et de la Pêche : M. Huh Sung-kwan
Ministre du Budget : M. Park Bong-heum
Ministre de la Coordination de la politique gouvernementale : M. Lee Young-tak

¤ EU CHAMBER TO COMBAT COUNTERFEITS

The European Union Chamber of Commerce in Korea (EUCCK) officially named Frans Hampsink as the new president, succeeding Dietmar Zieger who retired and left the country at the end of last year.

The vice president post will continue to be filled by Jerome Stoll, head of Renault Samsung Motors Co., the chamber told The Korea Herald yesterday.

Hamsink is currently the president of C&G Worldwide Movers and has formerly served as the vice president and representative for the Netherlands at the chamber last year.

Under new leadership, the EU business body will continue to seek engagement with North Korea, launch new programs like the protection of intellectual property rights (IPR) and promote greater trade and investment relations between Europe and Korea, the chamber said.

Among the first major projects to be introduced this year is the establishment of the "Counterfeit Subcommittee" under the IPR Committee this month to more effectively address IP infringement issues in Korea.

"The newly created counterfeit subcommittee is targeting to deal mainly with the growing problem of dead copy issues under the liberalized parallel import system in Korea," said EUCCK director Jee Dong-hun.

The Korean Customs Service (KCS) introduced the parallel import system a few years ago in order to encourage competition among imported goods in the domestic market and promote consumer benefits by allowing third parties to import genuine articles without the consent or permission of the concerned trademark owner.

"Under the current parallel import system, increasing number of counterfeiters abuse the loosened custom clearance procedures to import and export illegal counterfeits known as dead copies or super copies. These copies cause irreparable damage to the brand reputation of the European luxury brand companies doing business in Korea and also break consumer trust on the luxury goods," Jee said.

The chamber also announced a new board of directors, comprising Gerald Kaufmann (representing Austria), Xavier Smekens (Belgium & Luxembourg), Anders Nielson (Denmark), Mauri Francke (Finland), Dieter Brinkmann (Germany), George Fragoudakis (Greece), Peter Ryan (Ireland), Mario D'Antonio (Italy), Maria Ermelinda da Silva Arede (Portugal), Jose Luis Echaniz Cobas (Spain), Ossian Klingspor (Sweden), Joseph Day (United Kingdom) with Peter Born as treasurer and Jean-Jacques Grauhar as secretary general. The chamber will begin distributing its 2003 members directory today.

By Kim Mi-hui Staff reporter (mihui@koreaherald.co.kr) Source : Korea Herald - 14/02/03

 

¤ SOUTHERN DAEJEON MENTIONED AS SITE OF NEW CAPITAL

A 33-million-square-meter area in the southwestern part of Daejeon is emerging as a strong candidate for the site of the nation's new administrative capital proposed by President-elect Roh Moo-hyun, a state-run think tank said yesterday. Sources at the think tank under the Ministry of Construction and Transportation said that the area southwest of Daejeon, near the military headquarters Gyerongdae in Nonsan of South Chungcheong Province, has been recommended as the venue of the new capital in a report to the presidential transition team. The plan stated the new capital site will be 10 million pyeong (33 million sq. meters) in size to accommodate central government offices, Cheong Wa Dae and a population of 300,000. "The transition team requested basic information and suggestions on 10 different categories related to the move of the administrative capital," the official said. "The construction of the 10 million pyeong capital can be realized by developing a complex in the southwestern part of Daejeon." and making use of existing facilities in the area such as Gyeryongdae." The institute emphasized that the cost can be minimized by leaving diplomatic and economic ministries in Seoul and moving Cheong Wa Dae, the National Assembly and others into the Gyeryongdae area. Source : Korea Herald - 29/01/03

 

¤ AU NORD, ON FAIT MONTER LES ENCHERES

" Comparer ce qui se passe en Corée du Nord à la réforme qui a eu lieu en Chine., c'est absurde. La Chine a toujours connu, au sommet de l'État, des débats qui ont permis une mutation. En Corée du Nord, l'entreprise de soumission au leader suprême est allée beaucoup plus loin. Un débat ouvert est exclu, le régime peut changer, pas muter " François Godement, directeur du centre Asie à l'institut français des relations internationales (IFRI), ne croit pas à une transition douce en Corée du Nord.

L'été dernier, pourtant, lorsque Pyongyang a annoncé une série de réformes économiques, dont une dévaluation de sa monnaie et l'augmentation des prix de certains produits et services subventionnés, la tentation était grande d'y voir un virage à la chinoise. L'opération a fait long feu. Le kilo de riz s'est retrouvé du jour au lendemain multiplié par quarante quand les salaires d'une infime minorité de privilégiés l'étaient, dans le meilleur des cas, par vingt. Depuis, la chape de plomb est retombée. Et nul ne sait jusqu'où le "dirigeant bien-aimé " Kim Jong-il compte pousser son chantage nucléaire.

Le président sud-coréen Kim Dae-jung incarnait la " sunshine policy ", la politique d'ouverture au Nord. Elle lui a d'ailleurs valu le prix Nobel de la paix. Pour son successeur, la partie s'annonce beaucoup plus difficile. Roh Moo-hyun entend continuer de travailler pour la réunification de la péninsule. " il est important pour moi de poursuivre les efforts de coopération et de réconciliation à travers une coordination forte entre la Corée du Sud et les États- Unis", affirme-t-il. Mais, pour le moment, Washington peaufine ses plans pour sanctionner la Corée du Nord si cette dernière refuse d'abandonner son programme. Et, en Corée du Sud, les sentiments sont partagés.

Les aveux du groupe Hyundai, reconnaissant avoir versé 500 millions de dollars au régime de Pyongyang pour obtenir des droits d'exclusivité sur sept projets commerciaux et pour faciliter la tenue du sommet historique de juin 2000 entre le Nord et le Sud, ont fait l'effet d'une bombe. Les excuses du président Kim Dae-jung, expliquant qu'il assumait " l'entière responsabilité de la situation " et affirmait que " tout a été fait dans l'intérêt de la paix et de la nation " n'ont pas convaincu grand monde. Ce demi-milliard en pots-de-vin conforte ceux qui pensent que la Corée du Nord n'est absolument pas fiable. Il ternit aussi l'image des " cime- bols " dont le gouvernement ne peut cependant pas se passer.

C'est Hyundai qui, le premier, s'est lancé dans l'exploitation touristique du mont Kumgang, au nord du 38e parallèle. Ce sont aussi les " cime- bols " qui construisent les routes et remettent en état les voies de chemin de fer qui traversent la frontière. Ce sont encore eux que le gouvernement sollicite pour investir dans les zones économiques spéciales que Pyongyang tente de mettre sur pied, à Kaesong, à RajinSongbong ou à Sinuiju. Mais ils pourraient bien commencer à se faire tirer l'oreille. "De plus en plus d'entreprises sud-coréennes se focalisent sur la Chine qu'elles trouvent plus immédiatement rentable. Elles seraient 5000 à l'avoir déjà fait". note l'avocat Philippe Li.(*)

Le mouvement risque de s'accélérer au moins pour deux raisons. Les Sud-Coréens, d'abord, s'ils sont sentimentalement favorables au rapprochement Nord-Sud, veulent en priorité que leurs entreprises créent des emplois chez eux. Les débouchés du marché chinois le permettent, pas la Corée du Nord. Les opportunités, ensuite, risquent d'être moins nombreuses. "De juin 2000 à la fin de l'année 2002, il y a eu un desserrement autour de la Corée du Nord et des fenêtres", observe François Godement. Or ce n'est plus le cas aujourd'hui. Si l'agence Fitch juge que " les fondamentaux de l'économie sud-coréenne sont suffisamment solides pour absorber une période de forte tension sans danger sérieux ", elle n'exclut pas une escalade meurtrière. Or, renchérit le directeur du centre Asie à l'lfri, " la Corée du Sud n'a aucun moyen de pression ".

Roh Moo-hyun n'a donc pas d'autre solution que de continuer à négocier. De même que Pékin qui fournit près de 80% de l'aide énergétique et alimentaire étrangère reçue par la Corée du Nord, préfère calmer le jeu. Un effondrement du régime de Pyongyang serait pour l'un comme pour l'autre une catastrophe. Il provoquerait une explosion du nombre de réfugiés. Kim Jong-il le sait. Il joue une course de lenteur pour mieux faire monter les enchères. Arnaud Rodier - Source : Le Figaro - 25/02/03

(*) NDW : Philippe LI est membre du Conseil de Direction de France-Corée

¤ COREE DU SUD : LE NOUVEAU PRESIDENT HERITE D'UNE ECONOMIE REVIGOREE

L'héritage est lourd à porter. Roh Moo-yun, qui remplace ce matin le président Kim Dae-jung à la tête de la Corée du Sud, n'est pas auréolé du mythe qui avait porté son prédécesseur au pouvoir il y a cinq ans. C'est un avocat de 56 ans qui s'est formé seul, en prenant des cours du soir. " Les Coréens aiment ça et, surtout, c'est un vrai démocrate qui est capable de faire évoluer les mentalités ", juge un homme d'affaires. Seulement, 2003 n'a plus rien à voir avec 1998.

Il y a cinq ans, la Corée du Sud plongeait aux enfers. Emporté par la crise financière asiatique, le pays empruntait 57,7 milliards de dollars au Fonds monétaire international (FMI). Un record. Dès l'été 1997, la faillite de Kia avait sonné le glas des chaebols, ces conglomérats sur lesquels reposait l'essentiel de l'économie de la péninsule. En quelques mois tout allait basculer. La Corée découvrait avec effroi l'envers du décor. Daewoo, Huyndai, Samsung et les autres étaient rongés de l'intérieur. Incapables de faire face au retournement de conjoncture. Des groupes mal dirigés par quelques familles plus pressées de s'enrichir que de les faire fructifier. Soutenus artificiellement par des banques qui acceptaient sans broncher des montagnes de créances douteuses. " Nous sommes au début d'un processus qui marque la mort d'un certain type de management ", prédisait alors un observateur sur place.

Kim Dae-jtmg a joué de cette confusion. Le pays, dont la croissance était encore de 9 % en 1995, filait vers la récession (-5,8% fin 1998), la monnaie, le won, avait perdu la moitié de sa valeur, le chômage allait exploser de 3,1% en 1997 à 7,9%l'année suivante. Il en a profité pour imposer ses réformes. Couper les branches mortes, décapiter les potentats. Il fallait se serrer la ceinture partout. Dans les entreprises comme dans la rue. Les "menus FMI", des menus pas chers, ont fleuri dans les restaurants de la capitale. Les syndicats ont signé une trêve avec le patronat pour former une commission tripartite avec le gouvernement. Les chaebols ont promis rentabilité et transparence.

La formule tenait en un mot : sacrifice. Avec un seul maître à suivre, le FMI. La Corée mettait un point d'honneur à appliquer à la lettre toutes les recommandations du Fonds. A commencer par l'ouverture du pays aux investisseurs étrangers considérés jusqu'alors comme de dangereux prédateurs. En avril 1998, le président de la République promettait, lors d'un congrès regroupant un parterre d'hommes d'affaires du monde entier: "Nous allons maintenant autoriser les fusions et acquisitions hostiles de sociétés coréennes." Plus question de donner l'image de "pays ermite" qui fut si longtemps celle de la péninsule.

La recette a réussi. Les étrangers sont arrivés. General Motors a repris Daewoo Motors, Renault Samsung Motors. TotalFinaElf vient de créer une société commune avec Samsung Chemical. Carrefour est à présent la première entreprise étrangère en Corée du Sud en termes d'investissements réalisés. Chacune de ces opérations permet aux chaebols de recentrer leurs activités sur leurs métiers de base. "Les étrangers sont désormais reconnus comme des acteurs véritables de la vie économique. Plus personne ne dit de mal d'eux et ils ont pleinement les moyens de s'intégrer dans le paysage sud- coréen ", observe Philippe Li, avocat associé du cabinet DS installé à Séoul. Un cabinet qui s'est allié à la fin de l'an dernier au plus important cabinet coréen, Kim and Chang.

Aujourd'hui, pas moins de seize des trente plus gros conglomérats ont fermé. Sur les quelque 2100 organismes financiers que comptait le pays, 600 ont disparu. Et parmi les onze principales entreprises publiques, sept sont privatisées ou en passe de l'être. La Corée devrait afficher une croissance de 5,5 % à 6% cette année. Le chômage était retombé à 3 % fin 2002. Un redressement spectaculaire qui contraste singulièrement avec le marasme dans lequel s'enferre son proche voisin le Japon. Mais un redressement qui complique aussi terriblement la tâche du nouveau président Roh Moo-hyun.

Il a gagné les élections, en décembre dernier, avec une très courte avance sur son adversaire conservateur Lee Hoichang (48,9 % contre 46,6 %), qui avait les faveurs du patronat. Il souhaite poursuivre les réformes lancées par Kim Daejung. "J'ai dit clairement que la direction de l'économie serait orientée vers l'autonomie, la transparence et l'équité et que les réformes seraient poursuivies sur le long terme", assurait-il en janvier devant la chambre de commerce américaine et l'union des chambres de commerce européennes. La phrase n'a pas fait plaisir à ceux qui, parmi les chefs d'entreprise coréens, estiment que le gouvernement n'a plus aucune raison aujourd'hui d'intervenir directement dans les affaires économiques du pays. Arnaud Rodier - Source : Le Figaro - 25/02/03

¤ LA COREE DU SUD VEUT MORALISER LA VIE DES AFFAIRES

Minoritaire à l'Assemblée, le nouveau président, Roh Moo-hyun, est peu soutenu par les milieux d'affaires. Ces derniers craignent des réformes économiques radicales.

C'est sous le signe de la moralisation de la vie des affaires que Roh Moo-hyun, cinquante-six ans, entame aujourd'hui son mandat de président à la tête de la démocratie sud-coréenne, succédant ainsi au Prix Nobel de la paix Kim Dae-jong.

Alors que se déroulent les cérémonies d'investiture, Chey Taewon, le président de SK, troisième conglomérat du pays, purge sa troisième journée de prison, accusé de manipulations boursières. Je pense que de telles investigations devraient être étendues à d'autres groupes... ", a prévenu Roh Moo-hyun.

Elu par les classes moyennes, le nouveau chef de l'Etat n'a pas les faveurs des milieux d'affaires, qui craignent le renforcement de la politique de réforme des "chaebols" (conglomérats) : " Le nouveau président va s'attaquer à une reforme en profondeur. Il va notamment viser les modes de succession au sein des conglomérats, que certains assimilent à un système de castes et qui posent un problème fiscal au gouvernement", explique Hong Chang (*), directeur de Han Europe, société de conseil pour l'Asie et l'Europe. Selon ce spécialiste, le nouveau président devrait aussi inciter les conglomérats à revoir leurs pratiques comptables et les relations financières internes, pas toujours transparentes.

Attente de majorité. Privé de l'appui du patronat, qui le considère comme un " gauchiste ", Roh Moo-hyun ne dispose pas non plus de celui de l'Assemblée nationale, où il est minoritaire. Il devra patienter jusqu'aux prochaines élections générales en 2004 pour redresser la situation. " Le contexte politique sera difficile pour Roh, qui sera pressé par son électorat de poursuivre les réformes ", estime Hong Chang.

Parmi les dossiers lourds qui attendent l'ancien avocat défenseur des prisonniers politiques de l'époque pré-démocratique, figure la Corée du Nord. La présence de Colin Powell, le secrétaire d'Etat américain, à la cérémonie d'investiture, ne doit pas cacher les divergences de vues entre les deux hommes pour résoudre la crise nord-coréenne.

Roh Moo-hyun va poursuivre activement la politique de la " sunshine policy ", l'accompagnement pacifique de la mue du régime dictatorial de Pyongyang. De leur côté, les Américains rangent ce régime dans " l'axe du Mal " et spéculent sur son effondrement. En attendant, Séoul vit sous la menace des missiles nord- coréens. Laurent Chemineau - Source : La Tribune -25/02/03

(*) NDW : Hong CHANG est le fondateur de l'Association ALSACE - CORÉE

 

¤ ROH TO QUICKEN INNOVATION-DRIVEN SOCIETY

The presidential transition committee on Thursday reported to President-elect Roh Moo-hyun that it would develop South Korea into a business hub by fostering Inchon, Kwangyang and Pusan cities as high-tech research and business development (R&BD) complexes, logistics and financial centers as well as tourism spots of Northeast Asia. It said that the three regions have the greatest geographical advantages for the Northeast Asian hub plan.

Inchon will be developed into a financial and logistics center an innovative high-tech R&DB cluster and a popular tourism site and ultimately be linked with Kihung and Namyang, two coastal cities to the south as well as Kaesong Industrial Complex in the North.

Pusan port will be built into a logistics center to handle cargos from countries to the south and east and ultimately be connected to Ulsan to the north and Sachon industrial complex to the west. Kwangyang port, planned as a new material cluster linked with Kwangju city to the northeast and Sachon city to the east, will serve as the core logistics center for freight from countries to the south and west.

The incoming administration seeks to attract research and development (R&D) centers of local firms and universities as well as branches of renowned foreign universities and regional R&D headquarters of multinational firms to form a technology network.

While keeping the main structure of the plan drawn up by the outgoing administration, the incoming Roh administration plans to bolster the nation's IT industry, set up an integrated logistics information network and launch a wide-ranging support system for multinational firms' R&D centers.

``The incoming administration plans to simultaneously pursue plans to foster South Korea as a logistics, financial and IT powerhouse of Northeast Asia. We included the IT industry because it is the only industrial sector in which South Korea has exceptional global competitiveness,'' said Jung Tae-in, a senior member of the first economic affairs subcommittee of the transition team.

He said adopting the same strategies to attract foreign investment used by small city-states like Singapore and Hong Kong could be possible, but multinational firms and investors are unlikely to find any reason to relocate or invest in South Korea if the country provides the same incentives, such as tax breaks and land lease discount.

Referring to U.S. competitive expert and Harvard Business School professor Michael E. Porter's stages of economic development, the director of the second economic affairs committee of the transition team, Kim Dae-hwan, said the South Korean economy has entered an innovation-driven stage from an investment-driven stage.

``Looking at the long term, the government plans to lay a firm groundwork for South Korea's smooth transition into the next stage of the wealth-driven economy. The country needs some unique charm to lure foreign investors, and that can be found in our superb IT technology and infrastructure,'' he said.

By creating an IT hub in the region, the Roh administration seeks to bolster the related manufacturing industry by taking advantage of the IT-led revolution to sustain South Korea's industrial superiority over China.

It believes the IT industry will become the growth engine for the economy over the next two decades.

Skeptical Views

The government's plan to make Korea the central nerve of Northeast Asia is an enticing one, and there is public consensus that South Korea should learn more from advanced countries and attract their state-of-the-art technologies and human resources so the country can survive the fierce global competition, especially with China.

However, there still are people skeptical over its feasibility. The Federation of Korean Industries (FKI) has expressed concern that Korean companies may face ``reverse discrimination'' from special economic zones (SEZ). It said the government's plan to provide exclusive tax and regulatory benefits to foreign investors and local conglomerates in the SEZs would backfire, as it discriminates against Korean companies outside SEZs. It added the SEZ plan also runs counter to the principle of the balanced economic development of South Korea.

Scientists at the Taedeok Science Valley in Taejon, widely dubbed the Silicon Valley of South Korea, are also increasingly unsympathetic to the transition committee's plan to foster Songdo New Town as an IT hub of Northeast Asia. They are worried that the plan would threaten the very existence of the science valley and ultimately ruin the town which the nation has been developing for more than two decades. According to Taedeok Valley Venture Association president Baek Jong-tae, it is doubtful that the transition team's plan has gone through enough scrutiny. ``It is inappropriate to designate Songdo as an IT-specialized SEZ just because it is adjacent to the Incheon International Airport and Seoul,'' he claimed.

Original Plan

The Kim Dae-jung administration announced last July a plan approved by 21 government ministries to develop South Korea into the logistics and financial hub of Northeast Asia.

Under the plan, the government will create special economic zones (SEZs) in five areas _ Yongjong Island where Inchon International Airport is located, Songdo New Town and the Kimpo reclaimed land site in Inchon as well as regions surrounding Pusan and Kwangyang ports.

If the strategy is fully implemented, Yongjong Island will be a regional air logistics center, Songdo New Town is going to be a high-tech center for information technology (IT) biotech industries, the Kimpo reclaimed land site will be a regional financial hub and Pusan and Kwangyang ports are going to be mega hub ports in the Northeast Asian economic bloc.

The establishment of a Eurasia Silk Road by linking local railways to the Trans-China Railway and Trans-Siberian Railway is also included in the plan. The administration would expand inter-Korean economic exchanges and cooperation to lay the groundwork for becoming the logistics hub of Northeast Asia.

To create a favorable business environment within the SEZs, the government will offer various tax incentives, one-stop administrative services and improved housing, education and medical services to foreign investors. To make living in the SEZs more comfortable for foreigners, the government will allow foreign hospitals and pharmacies to set up operations and exclusively treat people from overseas. Foreign medical institutions are also expected to set up hospitals and pharmacies through joint ventures with Korean investors.

In the SEZs, foreigners will be able to use English for all administrative paperwork and get help from interpreters and translators at government agencies. They will be also able to use major international currencies such as U.S. dollars, Japanese yen and EU euro along with South Korean won when paying for goods and services. The government plans to allow free, unlimited use of foreign currency in the special zones. Current regulations restrict the use of foreign currency to $1,000 per transaction.

In addition, the government will build international high schools and foreign hospitals and encourage foreign graduate schools to open branches in the SEZs. It will also ease regulations on the establishment and management of foreign schools across the country. More English-language television and radio broadcasts will be encouraged too.

Why All the Fuss?

In 1997, U.S. consulting firm Booz Allen-Hamilton, in a report entitled ``Revitalizing the Korean Economy Toward the 21st Century,'' warned that South Korea now finds itself in a competitive nutcracker between advanced nations and rapidly developing ones.

Severe systemic impediments in the Korean market make it increasingly difficult for Korean enterprises to adjust themselves to pressures. They face high cost financing, a lack of access to sophisticated financial instruments, inflexible labor conditions and widespread and costly bureaucratic intervention, it said.

In fact, South Korea is now squeezed between advanced economies with high technologies and developing countries, China in particular, that are expected to surpass Korea in next 10 years in such fields as heavy industries and electronics equipment.

In addition, the absence of international business centers in the Northeast Asian region, like Singapore or Hong Kong in Southeast Asia, offers a golden opportunity for Korea to grow into a regional business hub.

China's emergence as the world's largest manufacturing center would, without fail, boost the region's status in the globe. This is because the portion of regional trade in Northeast Asia stood at 19.3 percent last year, lower than 63.5 percent in the EU and 54.1 percent in North America.

The three major Northeast Asian countries are projected to account for nearly a third of the world's aggregate GDP and trade by 2010, according to the Korea International Trade Association.

Despite its enormous economic potential, the Northeast Asian region has been neglected in terms of cooperative economic development. Until recently, the region had remained fragmented for a wide array of reasons, ranging from political differences and territorial disputes to differences in cultural values and lingering historical disagreements. However, China's emergence as the world's manufacturing base and its industrial system may threaten the very survival of the Korean manufacturing industry and exporters.

In addition, compared with Hong Kong and Singapore, Korea has a better chance to grow into the financial hub of Northeast Asia, thanks to its economy of scale and geographical advantages.

The Korean government has become more aggressive in seeking to become a regional hub as major Asian countries and cities, including Shanghai, Malaysia, Singapore and Hong Kong are doing the same things. Source : Korea Times - 07/02/03

 

¤ LA COREE DU SUD OBTIENT UN SATISFECIT NUANCE DE L'OCDE

L'OCDE souligne les progrès réalisés par Séoul en matière de restructuration mais l'incite à plus de transparence financière. Confrontée au danger nucléaire nord-coréen et engagée dans une profonde restructuration économique, la Corée du Sud parvient toutefois à susciter les louanges de I'OCDE. Dans son dernier rapport sur la santé économique de ce pays, l'organisme international juge que " la reprise qui a marqué l'année 2002 en Corée [...] malgré l'atonie de l'économie mondiale reflète à la fois le succès du programme de restructuration économique lancé au lendemain de la crise de 1997 et le dynamisme sous-jacent de l'économie". Réformes. L'an passé, Séoul a affiché une croissance économique de 6,1% après 3% en 2001. L'une des clés de ce succès est connue " le dynamisme des prêts aux ménages, notamment par le biais des cartes de crédits, qui a entretenu une vigoureuse demande privée notamment résidentielle. Au-delà, l'explication du dynamisme sud-coréen se situe dans " les mesures de reforme [qui] ont renforcé les mécanismes d'affectation des ressources fondés sur le jeu du marché ". Ainsi l'assainissement des bilans bancaires, qui avaient été gravement plombés par des années de crédit de complaisance auprès des conglomérats (chaebols), a permis de poursuivre la restructuration industrielle, note l'OCDE. Contrepartie de ce succès le fort gonflement de la dette des ménages, les pressions inflationnistes (entre 2,5 % et 3,5 %) et une flambée des prix immobiliers sont pointés du doigt. Autre mise en garde, adressée au nouveau président Roh Moo-hyun qui doit être intronisé mardi, il faudra entreprendre une vaste stratégie de réforme [...] pour améliorer l'efficacité, l'efficience et la transparence du système de gestion des dépenses publiques ", estime l'OCDE. Le rapport souligne enfin le bond enregistré par le commerce avec la Corée du Nord. " Après avoir reculé de 5 % en 2001, les échanges commerciaux se sons accrus de 59 % à 642 millions de dollars en 2002. " Un quatrième cycle de négociations commerciales est d'ailleurs prévu ce mois-ci. - Source : La Tribune - 21/02/03

 

¤ FREQUENTLY ASKED QUESTIONS ON FOREIGN DIRECT INVESTMENT

The following is the first part of a weekly series that attempts to answer frequently asked questions related to foreign direct investment laws and regulations in Korea. - Ed.

* 1.What is FDI?

Foreign Direct Investment (FDI) has the objective of creating long-term profit through participation in the management of companies. It is thus different from securities or portfolio investments that aim for short-term profits without getting involved in the daily management of firms. The Foreign-Investment Promotion Act of 1998 (FIPA) is the basic law covering matters related to FDI in Korea.

Foreign Direct Investment as defined in FIPA refers to the acquisition of at least 10 percent of the shares or equity of a Korean corporation by a foreign entity, or an investment by a foreign entity in a Korean company for the purpose of substantially participating in the management of a Korean corporation with the objective of establishing a continuous economic relationship. For a foreign investment in a Korean company to be considered as FDI and therefore be eligible to receive favorable tax treatment under the FIPA, the amount intended for foreign investment must be 50 million won or more per investment. In the case of two or more investors, the minimum investment amount must be 50 million won or more per individual to be considered FDI.

Foreign investment in a Korean company can still be considered FDI even though the foreign investor owns less than 10 percent of a Korean company's shares or equity granted the following are provided:

  • 1) a contract that allows the dispatch or election of executives;
  • 2) a contract for raw material purchase or product delivery for a period of at least one year; or
  • 3) a contract for a common R&D project or introduction or provision of technology.

Long-term loans provided by overseas headquarters, or a capital-affiliated company of the foreign-invested firm, can also be considered as FDI if the loan maturity is at least 5 years or longer.

* 2. What tax benefits are available to foreign-invested companies?

The Korean government currently provides tax benefits to some business sectors to make FDI more attractive, which they hope will have the added benefit of not only attracting foreign capital, but also create more jobs, facilitate technology transfers, in addition to acquiring administrative and operational know-how for domestic industry.

Currently, corporate tax and income tax breaks are granted for 10 years to businesses that introduce advanced technology or are involved in industry-supporting services. This also applies to businesses located in foreign-investment zones, free-trade zones and tax-free zones. During this period, companies that fall into the above categories are exempted from corporate tax and income tax for the first seven years and are entitled to a 50 percent reduction of those taxes for the next three years. Acquisition tax, registration tax, property tax and composite land tax are subject to a 100 percent exemption for five years and a 50 percent reduction for the following three years. In certain cases, local governments can extend the acquisition, registration, property and composite land tax incentives for up to 15 years.

For foreign-invested entities to receive tax benefits, they can file an application with the Ministry of Finance and Economy (MOFE), which is the agency that is responsible for granting approval. The Korea Investment Service Center (KISC) was established in 1998 as the country's chief investment promotion agency.

For more information about FDI, contact Cha Jin-yong at 02-3460-7552 or by email at chajy@kotra.or.kr.

For information about tax benefits available to foreign-invested companies, contact Kim Sung-dong at 02-3460-7563 or by email at sdkim@kotra.or.kr. Source : Korea herald - 05/02/03

 

¤ ATTRACTING THE DECISION MAKERS

It is often said that the Korean peninsula has the potential to serve as a link between the Eurasian continent and the Asia/Pacific region.

Korea is wedged between China and Japan: the former is emerging as the most vibrant economic power of the 21st century; and the latter has already attained the status of an economic superpower. In addition, Northeast Asia now constitutes one of the world¡¯s three biggest markets. As a corollary of this process, Korea, China and Japan are now vying with each other as to who will claim regional leadership. South Korea has successfully overcome its economic crisis of 1997 and since maintained steady growth despite worsening global economic conditions. Nonetheless, the future of South Korea does not appear so sanguine considering its competitive relationship with its neighbors. In 1997, for example, a Booz, Allen & Hamilton report warned that South Korea might become like a nut pinched in a ¡°nutcracker¡± formed by China and Japan.

Moreover, Singapore, Hong Kong and Taiwan within the same hemisphere have already achieved greater development and successfully earned recognition as open, internationalized economies and societies and thus as attractive destinations for foreign investment. Korea, on the contrary, does not enjoy a similar reputation due to its sluggish progress toward globalization and its often business-unfriendly bureaucracy. Compounding the problem is its inflexible labor market and relatively low level of convenience it offers foreign residents.

Last year the Korean government launched a project to establish Korea as the business hub of Northeast Asia. Under this project, the Government aims to reform business-unfriendly mindsets within the bureaucracy and thereby improve the overall business environment to the point where the country is sufficiently attractive for multinational corporations to relocate their regional head offices and eventually become the financial center for this part of Asia.

The National Assembly of Korea recently passed the Economic Free Trade Zone Act -- a piece of legislation to spur the reform process and create a legal framework to facilitate the hosting of corporate regional headquarters. By enticing such HQs as well as foreign investment, the government seeks to improve the national image and introduce advanced management techniques.

ENGLISH SPOKEN HERE

Integral to the Act is the designation of specific areas as Special Economic Zones (see box), and the implementation of a program of unprecedented incentives and support to locating foreign corporations. Governed by a suite of special laws, at such time as the Zones demonstrate positive results, the Government plans to expand the system on which they are based to the entire country.

The Economic Free Trade Zone Act was finally passed by the National Assembly, after heated debate, on Nov. 14th 2002. A variety of opinions and concerns had been heard from all quarters about the scope and content of the Act, which in effect pits different interest groups against each other, especially in the areas of labor, gender equality and the environment. The Act gives legal foundation to the Special Economic Zones and allows their unique system to take effect from July 1st 2003. The SEZs so designated are:

  • The landfill-joined Youngjong and Yongyu Islands, location of Incheon International Airport, plus nearby Mooui Island
  • New Busan Port,
  • The area bordering Kwangyang Port, and for the future,
  • Any other area that could accommodate an international airport or sea port and thereby facilitate the free passage of foreign visitors

The goal of the Act is to foster a friendly foreign business and general living environment and provide the same favorable conditions for the operation of corporate entities as in developed countries, and thereby increase the attractiveness of Korea to foreign corporations. Among the incentives offered to foreign residents and businesses within the Zones will be the ability to file official documents in English, the wide availability of foreign media, use of foreign currencies, provision of foreign medical services, government support of foreign schools, and construction of residential areas solely for foreigners.

In addition, a locating foreign company can enjoy numerous tax benefits. For example, a company investing over $10 million in manufacturing, logistics or the tourism industry will be entitled to a 100-percent exemption on corporate, income and local taxes for the first three years, followed by a 50-percent reduction for the next two years. If a company invests more than $50 million in manufacturing, $30 million in logistics, or $20 in tourism, it will be exempt from income and corporate taxes for the first seven years, and will pay them at a rate of only 50 percent for the next five years.

THE AIRPORT CONNECTION

Yongyu Islands plus Mooui Island will be developed as centers of recreation and international air transportation logistics. The central government will establish a duty free zone on Youngjong and Yongyu Islands to encourage foreign corporations to create high value-added industries based on the logistical advantage of having an international airport on their doorstep. Also on the Government¡¯s agenda is the plan to attract aerospace industries plus aircraft service/repair companies and airlines caterers.

Songdo New Town will provide special facilities to host regional corporate offices together with advanced industries such as knowledge-based industry and bio-industry.

International business centers and exhibition malls will be constructed in the Town's business zone, and residential and commercial establishments in nearby areas. The central government will build a second bridge connecting Incheon International Airport with Songdo New Town to provide rapid connections with the southern part of the Seoul metropolitan area by 2008.

Busan, one of the world's leading container ports, and the Gwangyang area will also be designated as Special Economic Zones, and will be fostered as maritime logistical centers connecting China and Japan. A 3,069,000-square meter area directly behind New Busan Port will be designated as a duty free zone. In addition, a road connecting the Port and the local major trunk road will be constructed. Gwangyang Port will also serve as a maritime transshipment center to capitalize on its proximity to China.

Korea's neighbors have long striven to achieve the position of regional hub for themselves. China designated the Pudong district of Shanghai as a special economic zone 10 years ago and looks to the Zone as a focal point of reform and development that will eventually impact throughout the entire country. The Pudong Special Zone now hosts 147 of the Forbes top-500 global corporations that are invested in some 530 projects. It also accommodates the regional headquarters of, for example, Compaq, Lucent and Bosch. The Zone offers, among other benefits in terms of a business-friendly infrastructure, quality education and housing, the geographic advantage of being located in the center of Shanghai, plus easy access to the gigantic Chinese market.

Singapore launched its Industry 21 Project in 1998 to elevate the status of the city state to that of an international hub for knowledge-based industry. Some 210 major corporations including GE, Hilton, HP and IBM currently have their regional headquarters in Singapore.

Hong Kong is pursuing its Business Centralization Strategy to maintain and improve its status as the business center of Asia. The number of regional headquarters located in Hong Kong skyrocketed during 2001, a trend that originated in the expectation that China would soon join the World Trade Organization (WTO). Among other foreign corporates, Hong Kong is now home to the East Asian offices of Johnson & Johnson, Ericsson and Carrefour.

RESEARCH & SUPPORT

Some 197 of the Fortune 500 global corporations are invested in Korea. In addition, Korea is increasingly the choice of multinationals as a location for regional R&D and support centers. 3M Korea, a manufacturer of brightness enhancement film for thin-film transistor liquid crystal displays (TFT-LCD) recently opened its Asia Display Center in Korea to provide technical assistance to LCD manufacturers throughout Northeast Asia. R&D centers have also been established by excavator maker Volvo Construction Equipment Korea, Clark Material Handling Asia (forklift trucks), Advanced Semiconductor Engineering Inc. and Otis¢"LG (elevators/escalators). German chemical company Merck opened a liquid crystal research and manufacturing center in Pyeongtaek, Gyeonggi province in August 2002 to serve Korea¡¯s world-class TFT- LCD producers. The following month Fairchild Semiconductor International opened a Package and Technology Knowledge Center in Bucheon, Gyeonggi province to focus on research and development of next-generation semiconductor packaging materials. Siemens plans to develop a new line of ultrasound medical devices in Korea, and Honeywell, a leading provider of automatic control systems for aviation and automobile applications has transferred its R&D center from Minneapolis, Minnesota to its plant in Cheonan, South Chungcheong province. On Oct. 31st 2002, Odfjell of Norway, a major player in the field of liquid chemical transportation became a 50-percent joint venture partner with Korea Petrochemical Industry Co. (KPIC) in its 110,000-kiloliter capacity chemical tank terminal at Onsan. Odfjell plans to develop the Terminal as a logistical center for the whole of Asia.

Compared with its competitors, however, Korea has a long way to go before it can claim a winning position in the multinational regional headquarter stakes. Greater improvement in the local business environment is required in terms of accommodating infrastructure (the Special Economic Zones, for example) plus an enhancement of the national image through promotional activities.

Moreover, it has been argued that this effort should focus on attracting regional headquarters that perform other functions apart from general management, such as R&D, procurement, production and logistics.

Among foreign investors, South Korea commands a high reputation due to its well-organized infrastructure, quality IT industry, and excellent human resources. Nonetheless, a strong labor movement, an inflexible labor market, red tape and often inconvenient living conditions hinder them from making further investments. These factors also serve as hurdles to attracting regional HQs. The recently enacted Economic Free Trade Zone Act creates the opportunity to transform Korea into an attractive destination by eradicating such negative factors and fostering a more business-friendly environment.

The 2002 Korea/Japan World Cup considerably improved the image of Korea, leaving a strong and positive impression about the Country among people around the globe. The Herculean efforts of the national team on the field matched the discipline and ardure of their supporters in the stands and at big-screen locations nationwide, delivering the not-so-subtle message that Korea was a can-do country with the energy and resources to achieve whatever it set its sights on. Korea has made giant strides in the last few years toward globalization and ¡°World Cup¡± fever amply demonstrated the enthusiasm with which Koreans can take to an international arena. Recent initiatives plus the new Act aim to give vent to this enthusiasm and allow Koreans to create a welcoming ambience where locating multinationals, represented by a host of management and other corporate functions can truly feel at home. by Seong-Woo Hong (aquacool@kotra.or.kr) Source : KT&I - janvier - février 2003

 

¤ INDUSTRY URGES TAX INCENTIVES FOR R&D

In order to encourage more corporations to invest in R&D, new tax incentives must be created and implemented, leading policymaking organizations said.

Government branches like Korea Industrial Technology Association (KITA), the Ministry of Finance and Economy (MOFE), the Ministry of Science and Technology (MOST) and the Ministry of Commerce, Industry and Energy (MOCIE) said in a report to the new government that current tax incentives are not favorable enough to the research fields and that to promote more activities new ones should be formed.

KITA said that the tax reduction rate for large corporations should be expanded from the current 40 percent to between 50 to 70 percent so that the nation's leading companies can invest more in research and in developing human resources.

The science and technology ministry, MOST, showed that of the 16.11 trillion won invested into R&D last year, the share from large corporations reached 76.2 percent (12.27 trillion won), public research institutions' 13.4 percent (1.16 trillion won) and universities and colleges' 10.4 percent (1.67 trillion won).

Furthermore the association argued that the tax incentive programs for R&D and recruiting should be excluded from the law that sets specific terms for the incentives for each sector and terminates them upon deadline.

The association also recommended that the new government reduce the minimum tax rate for large and small corporations from the current 15 percent for large corporations to 12 percent, and from the current 12 percent for small corporations to 10 percent.

The report further called for a modification in the law that gives equal treatment to researchers in industrial research centers, who have thus far not been eligible for the same personal income tax incentives as their counterparts in colleges and universities, government-run institutes or other public research centers.

In fostering research talents, the report suggested an early education plan, such as including math and science in core curriculum programs at the elementary, middle and high school level, in addition to promoting practical training courses at the university level.

"Such early introduction to the subjects may encourage more students to continue their studies in that field, thus potentially increasing the number of talented researchers and engineers," the report explained.

By Kim Mi-hui Staff reporter (mihui@koreaherald.co.kr) Source : Korea Herald - 10/02/03

 

¤ COOL HEADS ABOUT KOREAN INVESTING

The managers of the successful Matthews Korea fund remain bullish, despite war jitters. Their belief: "In the long-run, sanity wins"

With the North Korean government's Jan. 10 decision to pull out of the nuclear nonproliferation treaty, the Bush Administration's diplomatic détente in the region is quickly deteriorating. But investment managers specializing in South Korea's booming economy have yet to break a sweat.

Portfolio managers G. Paul Matthews and Mark Headley of the Matthews Korea fund (MAKOX ) say they've seen troubles like this before. Managing for volatility is part of their daily life picking stocks in Asian markets: "The sky is not falling," says Headley. "We are managing for the long term."

Last year saw impressive gains, too. The fund was up about 8% in 2002, while the Standard & Poor's 500-stock index lost 21%. The Korea fund (which carries a five-star rating from Morningstar) has gained an annualized 28% for the past five years, ranking it among the best-performing equity funds around. However, the performance has been widely erratic from year to year: It gained 108% in 1999, then lost 50% the following year. It jumped 70% again in 2001, beating out all but two stock funds.

Both managers are value stock-pickers who buy companies of any size in any sector, focusing on those with strong balance sheets and earnings growth. They also pay close attention to valuation, using a GARP -- or growth-at-a-reasonable-price -- strategy. Top holdings include Samsung Electronics, Hana Bank, and Hyundai Motor.

"THE BLACK SHEEP." The $189 million fund is one of six run by San Francisco-based Matthews International Capital Management, which focuses exclusively on investing in the Asian markets. Korea, the managers say, is one of the world's most successful export-oriented economies of recent years. The country has achieved a level of economic development in a matter of decades that took Western Europe much longer to achieve. Financial reform and the opening of the domestic economy in Korea are driving changes, they say.

"Asia was the black sheep of the investment world when we were in the teeth of the financial crisis five years ago," says Matthews. "Investors were panicked then, too. But we generally think it helps not to be following the crowd."

I recently checked in with the two managers to see if they were changing either their stock selections or strategy in the Korean market in light of the current diplomatic crisis. Here are edited excerpts from the conversation:

Q: Is war with Korea inevitable?

Headley: No. War is not an option. It's not a viable political policy for the U.S. The sort of ominous statements made by Bush about being able to fight war on two fronts is interpreted by the North Koreans and probably the South Koreans as well, as direct threats. So it's seen by the major players in the region as something that's going to be handled diplomatically, though the long-term political issues are very complex. But it's amazing how relatively placid the South Koreans are: They've been living with this all their lives.

Matthews: The real issue for Korea is whether it can continue with this extraordinary success in restructuring the economy. There has been a wonderful uptick in domestic consumption, and it has kept up its exports at a healthy pace. Koreans are seeing some of the best economic performance in the world, which is just icing on the cake.

The most profound changes have been in banking and the operation of the markets in the post-Asian financial crisis. Of course, the threat of war is a cloud over Korea and a cloud over Asia. It's something that could make consumers and foreign investors nervous.

Q: Are the South Koreans worried about this new confrontation with the U.S.?

Matthews: No. The South Korean government has a very clear policy that says it's not out to back North Korea into a corner, and that's quite at odds with the U.S. Administration's policy right now. Japan and China, behind closed doors, support South Korea's position, and that's unique in the post-Cold War.

Q: Are you planning on changing your investment strategy?

Headley: We've been through these crises before in the past 10 to 15 years, what with the Chinese missile crisis, etc. But as equity investors, if you try to go in and base your buying strategy on this stuff, it's like rolling the dice. By and large, [we believe] in the long-run, sanity wins -- most of the time.

We can't predict when these things are going to go wrong. We have to make a living. We don't jump in and out because of every macro event that happens. Most of it ends up being noise. If we did, we'd be jumping in and out of the investments five times a year, and that would be a total disservice to our clients.

Q: What are you hearing from the management of companies in which your investing? Are they worried?

Headley: Companies change or delay business decisions all the time. Of course, Asia is very nervous right now over the price of oil, and we're constantly grilled by our companies about the health of the U.S. consumer and whether the mad spending by Americans will continue, or whether they're going to keel over in exhaustion. Korean exporters are quite concerned about this. But they are telling us that they're much more convinced that they'll be some sort of path back to the negotiating table. They very much hope that that's the outcome.

Matthews: The fear of war with Iraq is probably much more worrisome for Asia. So far, no business plans have been affected by any of this rhetoric. If it goes on for the next six months, O.K. sure, but there has been no dramatic effect at all.

Q: What happens if foreign investors flee?

Headley: When foreign investors are fleeing, a lot of the time the locals step up. I've seen these crises blow over more than not. So it's not that when the foreigners panic, things go dead. We saw that in Indonesia, but not in Korea. This is one of the most liquid markets in the world, with millions of active investors who think nothing of placing market orders with cell phones every day.

Source : Businessweek - 13/01/03

 

¤ SMALL FIRMS EYE CHINA FOR OVERSEAS INVESTMENT

Eight out of 10 Korean small and medium-sized companies plan to invest in overseas markets within the next five years, according to a poll by the Korea Federation of Small and Medium Businesses.

The federation said that in its poll of 178 firms not classified as conglomerates, 77.5 percent said that they would plan to invest abroad during the next five years, citing rising wages here and the need to develop foreign markets abroad.

Among the respondents, 39.1 percent said that they would directly invest overseas to "secure labor." Next, 36.4 percent cited the needed to cut costs, and 21.2 percent of the responding companies said the investment would be aimed at the need to secure new foreign destinations for their products.

Of the 77.5 percent of the companies in the survey looking to invest aboard, 72.2 percent cited China as the favored destination. The No.2 destination was Vietnam, with 13.9 percent, and Indonesia was third, with 1.3 percent. The respondents said that they would prefer to move into a special economic zone rather than advance into a market independently.

Exports to China increased by 30 percent in 2002, making that nation the second-largest export market for Korean products. South Korean trade officials said that China took 14.1 percent of Korean exports, following the United States, which took about 20.1 percent of Korean products.

Korean products accounted for 9.7 percent of China's imports last year. Source : JoongAng Daily - 10/02/03

 

¤ TEMPS DE TRAVAIL: LA BATALLE DES 44 HEURES

"Qu'on nous laisse maintenant travailler tranquilles", réclame la puissante Fédération des industries coréennes (FKD. Elle va engager le fer tout de suite avec Roh Moo-hyun, le nouveau président. En effet, la nouvelle loi sur le temps de travail, prévue pour entrer en vigueur en juillet 2003, doit être discutée au Parlement. Elle réduit de 44 heures à 40 heures la durée hebdomadaire dans les entreprises de plus de 1000 salariés. Le patronat y est farouchement opposé. Le précédent gouvernement y voyait un moyen de compenser le gel des augmentations des rémunérations. Le nouveau pense qu'une telle mesure est de nature à donner un coup de pouce aux ménages. Depuis plusieurs mois la consommation stagne alors qu'elle est l'un des moteurs les plus puissants de la croissance du pays.

La FKI tient un tout autre langage. Pour elle, ce sont les entreprises, et elles seules, qui peuvent tirer l'économie coréenne vers le haut et redonner confiance au pays. Un discours aux résonances curieuses parce qu'il reprend mot pour mot les thèmes qui faisaient les beaux jours de chaebols. Un discours qui présente toujours les grands groupes comme étant les vraies forces vives de la Corée du Sud. Celles qui exportent, celles qui redorent l'image du pays, celles qui assurent sa sécurité économique. " Les Coréens entretiennent des relations très ambiguës avec leurs chaebols, S'il est vrai que Daewoo et Hyundai ne sont plus ce qu'ils étaient, d'autres comme SK ou LG sont plus forts qu'avant. Tirer un trait dessus, c'est impossible", résume un banquier.

Arnaud Rodier - Source : Le Figaro - 25/02/03

 

¤ MI-SON, JEUNE COREENNE "CREDITOMANE"

L'épargne n'est plus la vertu cardinale des ménages sud-coréens Pour relancer la demande intérieure, le gouvernement a favorisé un développement débridé de la carte de crédit Distribué dans les rues de Séoul, le petit rectangle de plastique autorise une frénésie d'achats, souvent détaxés, échappant à tout contrôle de solvabilité Des jeunes filles comme Mi-son s'y sont brûlé les ailes...

On trouve de tout à Myeongdong... sauf des traces de la crise. Moins de trois ans après le rétablissement de la santé financière de la Corée du Sud, le plus bouillonnant des quartiers commerciaux de Séoul aveugle le visiteur de ses lumières et l'étourdit de son joyeux fracas. Chaque jour, de onze à vingt-trois heures, des milliers et des milliers de jeunes Coréens et surtout de Coréennes s'y vautrent dans la consommation. Les sacs prêts à s'emplir, les yeux hagards et la main tremblante, les chalands s'agglutinent autour de commerçants réjouis. Les machines de paiement par carte crépitent comme des mitraillettes...

"Consommez." Comme en lointain écho à l'"enrichissez-vous !" du ministre Guizot, l'ancien président Kim Dae-jung avait lancé il y a cinq ans le nouveau mot d'ordre à la télévision: "Consommez, consommez !". Il eût pu tout aussi bien ajouter: "Endettez-vous !". Une vraie révolution au pays du matin calme, où l'épargne individuelle était érigée en vertu cardinale.

Mais la crise financière de 1997-1998 a radicalement changé la donne. Lorsque les grands conglomérats (chaebols) commencent à faire faillite, c'est le moteur traditionnel du fantastique développement économique coréen l'exportation qui tombe en panne. Et la Corée ne peut plus miser uniquement sur son secteur "corporate" pour relancer la machine. Comme l'explique Patrice Couvegnes, le président de la chambre de commerce franco-coréenne, "la crise a amené les entreprises à réduire leur développement et donc leur endettement. Les banques se sont alors retournées, avec l'aval du gouvernement, qui détient un tiers des banques commerciales, vers les particuliers." Et pour faciliter ce changement de mentalité, rien de plus efficace que le développement du crédit à la consommation.

Jusqu'à l'été dernier, il était ainsi difficile de se promener sur l'un des trottoirs de Jongno, l'un des principaux quartiers étudiants, sans se faire harceler par des vendeurs. Quatre ou cinq billets de 10.000 wons (8,2 euros) à la main, leur boniment est simple: "Devenez titulaires de cette carte de crédit et vous recevrez en échange 40 ou 50.000 wons (40 euros) en liquide." Deux jeunes filles s'arrêtent. Dix minutes plus tard, après avoir rempli quelques formulaires, voici Ji-yong et Mi-son arborant chacune fièrement son petit rectangle de plastique. Après un stop au distributeur automatique le plus proche, elles empochent leurs billets de banque. Retrait autorisé: jusqu'à 2 millions de wons (1.640 euros). Et s'il s'agit de paiement, on peut allégrement débourser jusqu'à 5 millions (4.100 euros) sans la moindre vérification de la situation financière des "crédités", devenus débiteurs. Et vogue la galère !

Ruée vers les plaisirs. Ji-yong et Mi-son ont toujours vu leurs parents travailler d'arrache-pied, de sept à vingt-trois heures, six jours sur sept, en bénéficiant, au mieux, de deux semaines de congés annuels. Pas moyen, dans ces conditions, de profiter d'un progrès économique tant célébré par la propagande nationale. Le "consommez !" du Président agit comme une bombe pour les enfants de ces générations sacrifiées.

La ruée vers les plaisirs est immédiate. Elle dépasse même les attentes des établissements financiers. En 1996, le prêt aux particuliers représentait 19,5 % de l'activité prêt des banques commerciales; il atteint 23,4 % en 1999 avant d'exploser à 39,5 % au premier trimestre 2002. Aujourd'hui, le pays recense 103 millions de cartes de crédit pur, et non pas de simple carte de paiement, soit une moyenne de 4,5 cartes par habitant en âge de dépenser. Hong Kong tourne autour de 3, les États-Unis autour de 4, tandis que la France n'atteint pas une carte par habitant!

Les deux jeunes femmes s'engouffrent dans les artères de Myeongdong. Leur journée se déroulera selon un plan bien balisé par le financier-émetteur: la possession de leur carte de crédit leur donne droit à des places gratuites pour une fête foraine, un multiplex de cinémas, des réductions dans divers grands magasins, etc. Leur itinéraire se dessine au gré des offres promotionnelles accordées. Après des achats vestimentaires, elles font un stop-déjeuner dans une chaîne de restaurants branchée, avant de reprendre leurs emplettes. L'après-midi se termine dans le café qui surplombe l'ambassade de Chine. La soirée se poursuivra au parc d'attraction du sud de Séoul, puis dans un karaoké du quartier étudiant de Sinchon.

Malgré leurs dépenses, les deux amies ne doutent pas d'avoir réalisé de bonnes affaires. Le gouvernement a en effet mis en place une batterie de mesures visant à encourager l'usage de la carte de crédit: une déduction fiscale de 30 % est accordée aux achats supérieurs à 5 millions de wons, les taxes des produits payés par carte sont réduites voire supprimées et enfin des loteries sont organisées avec les reçus des cartes. Les crédits n'en paraissent que plus légers. "La carte de crédit a été vendue comme un objet commercial et non comme un support financier, explique ce dirigeant d'une société étrangère du secteur. Les gens n'utilisent pas leur carte pour l'achat de produits durables mais pour des retraits de liquide. Il n'y a donc aucun amortissement et comme la notion de gestion de budget n'existe pas, ils ne calculent pas leurs remboursements."

Après deux ans d'achats effrénés, Mi-son se retrouve dans la situation de millions de ses concitoyens. Incapable de rembourser les échéances de ses premiers achats, elle a sollicité un autre emprunt auprès d'une seconde société de crédit. Le rythme de ses dépenses ne s'est pas réduit pour autant et elle a dû s'inscrire dans une nouvelle banque. Un cycle infernal: chaque nouvel emprunt lui permet de rembourser le précédent. A vingt-deux ans, malgré un salaire de 1,2 millions de wons mensuels (970 euros), ses dettes s'élèvent à neuf millions de wons (7.300 euros). Un chiffre qui reste pourtant très inférieur à la dette moyenne par foyer: 29 millions de wons (24.000 euros).

Tournures alarmantes. Cette situation ne semble effrayer ni les autorités ni les acteurs coréens du secteur. Mais les spécialistes étrangers sont moins optimistes. "Certes, le gouvernement a pris des mesures fortes pour limiter les futurs crédits, acquiesce ce financier. Pourtant, il ne peut rien faire sur ceux qui ont déjà été contractés, et il est déjà trop tard. Les dégradations d'institutions de crédit vont s'accroître rapidement dans les prochains mois face au défaut croissant des clients."

Les situations particulières prennent des tournures alarmantes. Devant les réclamations répétées des banques et des instituts de crédit, Mi-son doit faire appel à son père. Comme ce chef de famille, "de nombreux salariés quittent leur emploi pour toucher leurs indemnités de départ et ainsi rembourser leurs dettes ou celles de leurs enfants, explique Philippe Tirault, associé du bureau de Séoul d'Heindrick & Struggles. La crise sociale semble désormais inévitable."

Consultant chez Morgan Stanley Hong Kong, Andy Xie n'est pas rassurant: "Les attentes du gouvernement sont trop importantes. Car la consommation n'est pas adaptée aux revenus". Le futur de Mi-son et de sa famille semble en tous cas très obscurci: son père, au chômage, est loin d'être assuré de retrouver un travail, et elle a été obligée de prendre un second emploi pour rembourser sa dette. Pour deux années de rêve, elle a mis sa vie entre parenthèses.

Source : La Tribune - 07/02/03

 

¤ ENDETTEMENT : UN RATIO QUI MONTE, QUI MONTE...

Comme leurs semblables des autres pays de l'OCDE, les ménages coréens sont devenus de gros emprunteurs. Leur dette totale a doublé en cinq ans, passant de 173 milliards d'euros fin 1997 à 348 milliards en septembre dernier. Un niveau pas encore alarmant en proportion du revenu disponible: 110 % l'an dernier (86 % en 1998) contre 108 aux Etats-Unis, 133 au Japon et 76 en France. En revanche, si l'on considère le ratio dettes/actifs financiers, la Corée semble plus fragile: les actifs n'y sont que 2,2 fois plus importants que la dette, alors que ce ratio est de 3,7 au Japon, 4,2 aux Etats-Unis et 5,5 en France. En outre, la Banque de Corée notait récemment que "5 % de la population coréenne détenant 38 % des actifs financiers, il est possible que le poids des dettes pour les familles à revenu moyen et faible soit plus élevé que les chiffres ne le montrent". Enfin, le pays compte 2,5 millions de mauvais payeurs.

Source : La Tribune - 07/02/03

 

¤ DEVELOPPEMENT DES MAGASINS DE PROXIMITE: LE CAS DE LA COREE

Pas moins de 2 000 ouvertures sont prévues d'ici la fin de l'année 2003. Le marché devrait continuer à se développer durant les trois ans à venir, les principaux acteurs (7 ELEVEN, LG 25, MINI STOP et BUY THE WAY) étant tous désireux de ravir la place au leader actuel qu'est FAMILY MART (1 430 magasins, 700 milliards de wons de chiffre d'affaires, ou 565,8 millions d'euros, en 2002 et 500 ouvertures prévues cette année).

Des magasins gérés majoritairement en franchise: mis à part les chaînes purement locales et de petite taille qui possèdent en propres leurs magasins, les groupes internationaux ou régionaux de convenience stores ont globalement adopté le mode de la franchise pour se développer. Ainsi, les grandes chaînes internationales comme 7-ELEVEN, FAMILY MART, CIRCLE K, aux magasins standardisés côtoient des chaînes plus locales comme NIKO MART, HI LIFE en Corée.

Source : Mission Economique - Revue Asie Actualisés n°67 - 24/01/03

 

¤ 500 DISCOUNT STORES OPTIMUM FOR KOREA

The number of large discount stores in Korea is expected to exceed 300 shortly although the local economy has the ability to accommodate up to 500 stores, with sufficient room for further growth, a report said yesterday.

The Korea Chamber of Commerce and Industry (KCCI) said that as of the end of last year, there are a total of 240 large-scale discount stores across the country. KCCIfigures that a a single large discount store can serve a local population of 160,000, compared with 40,000 in the United States.

"Discount stores will soon grow to over 300. But the industry will still have much room for expansion to 500, with a single store covering 70,000 to 80,000 people," said the KCCI report.

According to the report, the domestic discount retail industry is estimated to reach its saturation point around 2008 at the earliest.

Source : Korea herald - 06/02/03

 

¤ LES HOTELS DE LUXE COREENS CIBLENT UNE CLIENTELE D'AFFAIRES, PLUS JEUNE

Les hôtels de luxe de Séoul se sont lancés dans une campagne de promotion agressive pour attirer une clientèle plus jeune (20-30 ans).

Les moyens mis en œuvre consistent à moderniser les restaurants, bars et halls d'hôtels et à organiser des évènements visant à séduire les jeunes consommateurs.

Les hôtels Lotte, Inter-Continental, Westin Chosun et Grand Hilton rivalisent de créativité pour choisir des décors aux couleurs plus gaies et moins classiques, lancer des nouveaux thèmes d'animation, etc… Le Grand Hilton propose des soirées romantiques jusqu'à la fin du mois de mars et l'un des restaurants du Westin Chosun est décoré pendant un mois sur le thème de " l'Odyssée de l'espace ". L'hôtel Lotte offre toute l'année un bar à vin. - Source : CFCE - Asia Pulse - 21/01/03

 

¤ CONVERGENCE ENTRE LE TEXTILE EUROPEEN ET SUD-COREEN

Dans un communiqué publié mercredi, Euratex - l'Organisation européenne des textiles et vêtements - fait état d'un consensus avec les représentants de l'industrie sud-coréenne à propos des négociations sur l'accès au marché des produits non-agricoles qui sont en cours à Genève dans le cadre de l'Agenda de développement de Doha. "Les objectifs de l'industrie européenne coïncident très clairement avec ceux de KOFOTI pour les principaux aspects des obstacles tarifaires et non tarifaires, et nous sommes convenus de travailler ensemble étroitement au cours des prochains mois afin de faire converger nos points de vue sur la manière de les atteindre", a indiqué pour sa part le vice-Président de la Fédération sectorielle Young-Kie Ahn, qui menait mardi la délégation sud-coréenne à Bruxelles. Le Président d'Euratex, Filiep Libeert, voit aussi se dégager de cette rencontre "une base ferme pour un dialogue continu". Les deux parties, qui se sont "longuement" entretenues de la situation actuelle à l'OMC et ont passé en revue les propositions faites par leurs autorités respectives, s'accordent également à penser que: - les membres de l'OMC doivent obtenir des résultats permettant de supprimer les pics tarifaires et les droits de douane élevés afin de faciliter l'accès des produits de haute qualité originaires d'Europe et de Corée aux marchés des autres pays; - il incombe aux 145 de trouver un mécanisme de démantèlement des obstacles tarifaires dans les échanges textiles.

Source : Agence Europe - 15/02/03

 

¤ SAMSUNG ELEC. SETS GOAL TO BECOME WORLD'S BIGGEST FLASH MEMORY CHIP SUPPLIER

Samsung Electronics Co. said on Thursday that its goal is to step up as the world's biggest flash memory chip supplier this year. The company, which currently holds the position as the biggest manufacturer in the NAND flash memory chip sector, said it will penetrate into the NOR flash memory chip market, which consists of 80% of the world flash chip market."We recently succeeded in developing 64 megabit and 128 megabit NOR flag chips," a company official said, adding it will expand production facilities for the chips, which stood at an annual 3 million units last year, to a monthly 5 million units and an annual 60 million this year. The company said it hopes sales of flash memory chips swings to $1.5 billion this year, which will be nearly four times the amount it saw last year. - Source : Daily Economy - 23/01/03

 

¤ KOREA DEVELOPS WORLD'S SMALLEST ENDOSCOPE

A Ministry of Science and Technology (MOST) task force has developed the world's smallest capsule-type endoscope, which features state-of-the-art functions and cutting-edge technology. Called "Miro," the state-of-the-art product can diagnose hemorrhages, ulcers, inflammations and tumors in the digestive organs such as gullet, duodenum and small intestines on a real-time basis, ministry officials said yesterday. The Miro, which measures 10 mm in diameter and 25 mm in length, was jointly developed by a Korea Institute of Science and Technology (KIST) team led by Kim Tae-song, Power Lightronics and a medical team led by Professor Song Shi-young of Yonsei University under the auspices of the ministry's Intelligent Micro-system Development Team. - Source : Korea Herald - 30/01/03

 

¤ REGLEMENTATION POUR LE RECYCLAGE DES COSMETIQUES

Le gouvernement coréen vient de lancer une politique visant à protéger l'environnement. Un logo de recyclage devra apparaître sur l'emballage et sur certains contenants. De plus, toutes les entreprises concernées acquitteront une taxe afin de financer les opérations de recyclage. La date de mise en application effective sera le 1er janvier 2004 - Source : CFCE/Mission Economique - 20/02/03

 

¤ ESSOR DES EXPORTATIONS AUTOMOBILES EN 2002

Les constructeurs automobiles sud-coréens ont exporté 1 509 546 véhicules (12,74 milliards de dollars), en 2002, dont 750 812 unités vers les Etats-Unis. Le prix moyen d'un véhicule coréen à l'exportation a, pour la première fois, dépassé les 9000 dollars. Sur le marché américain, il a même franchi le seuil des 10 000 dollars. En ce qui concerne les pièces automobiles, le Kotra (Korea Trade-Investment Promotion Agency) indique que les exportations vers les Etats-Unis ont crû de +16% en valeur par rapport à 2001. Ses prévisions s'enorgueillissent d'un +30%, pour atteindre le milliard de dollars, en 2003.

Source : Korea Herald/Asia Pulse - janvier 2003

 

¤ LES FOURNISSEURS COREENS DEVRAIENT SE RENFORCER AUX USA

Une agence coréenne pour la promotion du commerce et des investissements incite les équipementiers à exporter plus vers les Etats-Unis. "Bien que nos exportations d'équipements vers les Etats-Unis aient augmenté de 26% environ l'an dernier à 740 millions de dollars, notre part de marché y est encore limitée. Il est temps de revoir notre stratégie et de développer nos activités aux Etats-Unis", a indiqué La KOTRA (agence coréenne pour la promotion du commerce et des investissements). Elle a invité les équipementiers coréens à exporter davantage vers les Etats-Unis et a notamment suggéré aux fournisseurs coréens de se renforcer sur le marché américain de la première monte qui représente 60% du marché mondial, indique la Korea Herald, cité par la revue de presse du CCFA.

Source : Autoactu.com - 03/02/2003

 

¤ LE COREEN KIA VEUT UNE USINE EN EUROPE

Après ses compatriotes Hyundai et Daewoo, le coréen Kia (propriété de Hyundai) passe à l'offensive en Europe. Pour cela, il " cherche à implanter une usine. La Pologne et l'Espagne tiennent la corde. La décision sera annoncée au Salon de Francfort, en septembre 2003 ", affirme à La Tribune Eric Mathiot, directeur général de Kia Automobiles France, qui ajoute: " Nous misons sur 250.000 ventes en Europe dès 2004 [Ndlr, soit un quasi- triplement] et 300.000 en 2005. " En France, son cinquième marché ouest-européen, la firme a "livré au réseau 3.700 véhicules l'an passé. Le but est de passer à 6.000 cette année et 12.000 vers 2005 ".

Le constructeur compte sur une nouvelle petite voiture avec une base Hyundai et la " diésélisatïon de la gamme en 2004 ", grâce. aussi à son actionnaire. Il n'empêche, l'objectif tient de la mission quasi impossible pour 1 une marque inconnue, dotée d'un réseau encore faible.

Les coréens sont, toutefois, coutumiers des perspectives surréalistes. Hyundai n'annonce-t-il pas un doublement de ses ventes en Europe occidentale d'ici au milieu de la décennie (224.600 immatriculations, hors utilitaires, l'an passé) et Daewoo ne table-t-il pas sur 200.000 cette année pour l'ensemble du Vieux Continent (150.000 en 2002)? Source : La Tribune - 11/02/03

 

¤ GM/DAEWOO DISTINGUEE

La nouvelle entreprise placée depuis octobre sous la responsabilité de GM a été reconnue meilleure fusion/acquisition en Asie.

GM Daewoo Auto and technology vient d'être sacrée meilleure fusion/acquisition en Asie par le magazine anglais Corporate Finance. Les membres du jury, des cadres supérieurs financiers provenant de sociétés multinationales, ont élu GM DAT pour sa dimension, la contribution stratégique qu'elle apporte à GM et son implication politique pour la Corée. En recevant ce prix, Hardy Spranger, président en charge de GM Daewoo Europe, a confirmé qu'il croyait "fermement au succès de GM Daewoo grâce à la qualité de l'accord négocié en Corée". Il a aussi déclaré : "Ici en Europe, nous sommes bien positionnés pour accroître notre activité en 2003". - Source : autoactu.com - 23/01/200323

 

¤ KOREAN AIR VA PROPOSER UN SERVICE DE " E-BILLETS "

Avec l'augmentation des ventes via l'Internet, la Korean Air a décidé d'étendre ses services à travers son site Web pour atteindre 500 milliards de won (420 millions de dollars) d'ici 2005. L'opérateur aérien commencera à lancer un service de " e-billets " sur ses lignes intérieures dans le courant du premier semestre de l'année.

Le montant total des ventes via l'Internet ont atteint 125 milliards de won (104 millions de dollars l'an dernier, soit une hausse de plus de 100 % par rapport aux 61,4 milliards de won (51,2 millions de dollars) de l'année précédente, selon le porte-parole de la Korean Air Kwon Wuk-min.

" Les ventes par Internet ont pris 12 % des ventes totales de la KAL l'an passé. Ce sont les 30-20 ans qui ont utilisés le plus ce système. Par conséquent, nous essayons de simplifier davantage les procédures de vol. "

A l'heure actuelle, la billetterie est disponible sur le Net et au téléphone.

Même si les billets sont remplacés en cas de perte, c'est une procédure inutile que les passagers doivent traverser, explique M. Kwon. Avec nos services, les passagers n'auront plus à craindre de perdre leur billet parce qu'il n'y aura tout simplement plus de billet à perdre.

A la différence du système actuel où les passagers ont besoin d'avoir un billet, le service d'e-billetterie donnera aux passagers simplement leur numéro de réservation et leur carte d'enregistrement leur sera remise à leur arrivée à l'aéroport.

" Cela permettra non seulement de voyager plus confortablement, mais cela familiarisera les gens avec les déplacements en avion de la même manière qu'ils voyagent en train ou en car. " - Source : Corée News - 29/01/03

 

¤ HYUNDAI, SAMSUNG ET DAEWOO ENGRANGENT LES COMMANDES DEPUIS PLUSIEURS MOIS.

Hyundai, Samsung et Daewoo engrangent les commandes depuis plusieurs mois.

Dominant leur secteur, les constructeurs navals coréens ont vu durant tout l'automne le cours de leurs actions se déplacer à une vitesse peu en rapport avec leur taille. Et même s'il ralentit avec la montée des inquiétudes sur un conflit en Irak, Hyundai Heavy Industries numéro un mondial avec 20 % du marché et des chantiers affichant six fois la capacité de ceux de Saint-Nazaire progresse encore de 13 % en quatre mois. Tandis que Samsung Heavy gagne 11 % et que Daewoo Shipbuilding & Marine monte de 18 %.

Selon les spécialistes, la reprise est proche, après deux années difficiles. Publiant ses résultats annuels hier, Hyundai, dont le carnet de commandes a baissé de près de 10 % en 2002, n'a certes pu afficher 43,4 milliards de wons (34 millions d'euros) de bénéfices qu'en raison de providentielles plus-values. "L'industrie navale a atteint un plancher, estime pourtant Sokje Lee, analyste au sein du CSFB à Séoul, et la marée noire du "Prestige" pourrait servir de déclencheur." Les cales sèches de Pusan devraient bénéficier du remplacement de tankers à simple coque il y en aurait encore un millier bannis des ports européens. Sans compter que l'OCDE attend toujours une croissance de plus de 7 % du commerce international cette année.

Restructurations. Les trois géants indiquent, de plus, déjà avoir reçu 2,2 milliards d'euros de commandes sur le seul mois de décembre, soit près du quart de celles enregistrées l'an dernier. "Cette récente accumulation de commandes et un planning de livraisons complet jusqu'à la mi-2005 devraient nourrir la reprise du cycle", assure Sokje Lee. Au cours des deux dernières années, les chantiers coréens ont procédé à d'importantes restructurations qui leur permettront dès cette année "de tirer plus de la moitié de leurs ventes des méthaniers et plates-formes offshore". Baptisant déjà six méthaniers par an le double de ses rivaux -, Daewoo Shipbuilding est le plus en pointe dans des bateaux coûtant le prix de trois pétroliers et ayant tout lieu de profiter de la popularité croissante du gaz naturel. Capitalisant cinq fois les résultats affichés l'an dernier, c'est également le plus faiblement valorisé en Bourse. - Source : La Tribune - 31/01/03

 

¤ NAISSANCE D'UN GEANT SUD-COREEN DE LA PETROCHIMIE

Un consortium mené par le premier chimiste sud-coréen, LG Chem, s'apprête à acheter le deuxième producteur d'éthylène du pays, Hyundai Petrochemical, dans une transaction estimée à 1,45 milliard de dollars. Le contrat devrait être signé aujourd'hui. Le groupe issu de cette opération sera le premier producteur d'éthylène de Corée du Sud, avec 2,5 millions de tonnes produites par an. LG Chem (8.000 salariés), appartient au conglomérat LG Group. Il réalise 55 % de ses ventes dans la pétrochimie et possède une participation de 40 % dans LG Petrochemical. En 2002, son chiffre d'affaires s'est élevé à 5.430 milliards de won (4,63 milliards de dollars) et son bénéfice net, à 337 milliards de won. - Source : Les Echos - 30/01/03

 

¤ FLUOR REMPORTE UN CONTRAT POUR UN PROJET GAZIER OFFSHORE

Fluor Corporation a annoncé que sa joint-venture Fluor/AMEC venait d'être choisie pour se charger des opérations, de l'entretien et des services de gestion de la production concernant le 1er projet de développement offshore gazier de la Corée du Sud. Fluor/AMEC développera et mettra en application tous les systèmes de gestion des capitaux avec KNOC (Korean National Oil Company) liés au projet gazier Donghae-1. Le champs Donghae-1 est situé à environ 48 km de la côte du sud-est de la Corée et comprend trois gisements sous-marins rattachés à une plate-forme offshore chargée du traitement. La plate-forme est reliée par l'intermédiaire d'une canalisation sous-marine à un nouveau terminal onshore à Ulsan. Grâce à Fluor/AMEC, KNOC va pouvoir améliorer ses phases de développement du projet et mener à bien sa première production de gaz vers la fin 2003. - source : Valve World - 24/01/03

 

¤ PROJET D'UN NOUVEAU CENTRE D'AFFAIRES FINANCIER INTERNATIONAL A SEOUL

La ville de Séoul projette de créer un immense complexe financier à Chonggye-chon. Des banques d'affaires étrangères, des institutions financières s'y installeront pour donner naissance à un nouveau carrefour d'affaires stratégique sur l'Asie du Sud-Est. Le quartier de Chonggye-chon fera l'objet d'une réhabilitation d'envergure. A partir de 2007, différents programmes de constructions d'écoles et de logements sont prévus dans le quartier de Sangam-dong pour faciliter l'accueil des investisseurs étrangers - Source : Korea Times - 07/02/03

 

¤ TOP 43 BUSINESS GROUPS' SUBSIDIARIES TOTAL 732

Korea's 43 largest business groups had a combined total of 732 subsidiaries as of Feb. 3, up from 728 in the previous month, the Fair Trade Commission (FTC) said yesterday.

In January alone, Dongbu Group, Kolon Group, SK Group, Hanjin Group and Hanwha Group altogether acquired eight affiliates, while Korea Electric Power Corp., CJ Corp. and Hyundai Department Store Co. altogether lost three affiliates. LG Group added one and lost one affiliate in the month.

Samsung Group ranked first in the number of affiliates with 64 units, followed by SK with 60, LG with 50, Lotte with 35, Daesung with 33, CJ Corp. with 31, Kolon with 30, Hanwha Group with 30, Hyundai Motor with 26, Dongbu Group with 25, Young Poong Group with 24, Hanjin Group with 22 and Doosan Group with 21.

According to a new regulatory framework to be imposed on large business groups that was unveiled by the FTC in April of last year, 18 business groups with assets exceeding five trillion won are banned from purchasing and holding stakes in their affiliates and third-party companies in excess of 25 percent of their net combined assets.

In total, the total number of affiliates for the aforementioned groups is 366 as of Feb. 3, up from 361 a month ago.

The 18 groups are Korea Electric Power Corp., Hyundai Motor Co., Samsung Group, LG Group, SK Group, KT Corp., Korea Highway Corp., Hanjin Group, Korea Land Corp., Korea National Housing Corp., Hyundai Group, Kumho Group, Hyundai Heavy Industries, Hanwha Group, Korea Gas Corp., Doosan Group, Dongbu Group and Hyundai Oil Co.

The FTC also prohibits the 43 largest business groups with assets exceeding 2 trillion won from making mutual investments among their affiliates as well as providing debt guarantees for these affiliates, including the 18 groups cited.

The remaining 25 business groups, which are only subject to the FTC regulations on mutual equity investments and mutual debt guarantees, have 366 affiliates as of Feb. 3, down from 367 a month earlier.

The 25 groups include Lotte Group, POSCO, Hyosung Group., Daelim Group, Kolon Group, CJ Corp., Dong Kuk Steel Mill Co., Hanaro Telecom, Inc., Hansol Group, Korea Agricultural & Rural Infrastructure Corp., Korea Tobacco and Ginseng Corp., Shinsegae Group, Tong Yang Group, Hyundai Department Store Co., Hyundai Development Co., Young Poong Group, Daesang Group, Dong Won Group, Tae Kwang Industry Co., KCC, DC Chemical Co., Daesung Group, Hankook Tire Co., Booyoung Group and Korea Water Resources Corp. - Source : Korea Herald - 5/02/03

 

¤ CHAEBOL ACCOMMODATE ROH'S REFORM POLICIES

Domestic business circles have agreed to accept most of President-elect Roh Moo-hyun's corporate reform measures, including securities-related class action suit and five-day workweek systems.

The nation's five largest business organizations, including the Federation of Korean Industries and the Korea Chamber of Commerce and Industry, said yesterday that they have decided to fully cooperate with Roh's chaebol reform policies.

"Representatives from the five organs recently met and agreed in principle to accommodate almost all of the incoming government's corporate reforms," said an FKI spokesman.

"The business community will not oppose implementation of the securities-related class action suit system, intended to help upgrade corporate governance and decision-making transparency. In addition, large corporations will stand ready to enforce the five-day workweek system this year." He stressed that the business circles would pursue a "win-win" situation with the incoming government, adding that top leaders of the five organs will meet Saturday to adopt a formal statement.

The sudden turnaround in the chaebol's attitude came two days after the prosecution's abrupt hardline crackdown on the SK Group's irregular internal stock deals. With SK Group owner Chey Tae-won facing summons from the prosecution on suspicion of illicit stock deals, the nation's other top conglomerates, including Samsung, LG, Hanwha and Doosan, are bracing for tough reform measures under the Roh presidency.

President-elect Roh last week reiterated his determination for strong chaebol reforms, expressing deep concerns over the increasing concentration of economic powers in the top conglomerates and their lack of managerial transparency. Roh argued that in spite of repeated reform pledges, some conglomerates have yet to part with unsound practices, such as fraudulent accounting, stock manipulation and irregular wealth succession.

Regarding the chaebol's latest move, a KCCI executive said that the five business organs would ensure that the proposed class-action suit system be applied to listed companies indicted for fraudulent accounting, stock price manipulation and false stock-market disclosures. "Despite their dissatisfaction with a government plan for the five-day workweek, business groups agreed to accept it on conditions that working conditions and the number of paid holidays be put in line with international standards," he explained.

With regard to the proposed limits on the chaebol's equity investments in financial subsidiaries and nonaffiliated companies, meanwhile, the organizations decided to demand that the government implement it flexibly so as to help the chaebol pursue overhaul voluntarily. The business organs also reserved their final position on the government's moves to revise the current foreign industrial trainee system and introduce an all-inclusive taxation system for higher gift taxes. (cmyoo@koreaherald.co.kr) By Yoo Cheong-mo - Source : Korea herald - 20/02/03

 

¤ " LES PETITS CHAEBOLS NE SONT PAS ASSEZ COMPETITIFS "

Bertrand Pointeau se souvient de son arrivée en Corée du Sud en 1999.

" Face à une situation d'urgence, les Coréens, entreprises et pouvoirs publics, sont montés au créneau et ont mis en place une gestion de crise très efficace. Une mobilisation collective pour sortir de ce qui était perçu comme une humiliation nationale. Les Coréens sont très bons pour faire face dans les moments noirs. Ils savent resserrer les rangs quand ça ne va pas. " La première année passée, évidemment, les choses se sont gâtées. "Beaucoup de gens, des Occidentaux notamment, se sont montrés un peu cyniques et sceptiques. Ils disaient que tout était finalement pareil, que rien ne changeait, que le gouvernement faisait marche arrière quand il avait des décisions importantes à prendre. "

Les chaebols, aussi, ont traîné les pieds pour se réformer, mais, juge Bertrand Pointeau, " je crois qu'il faut avoir une vision nuancée de ce qui s'est passé. La restructuration du secteur bancaire, qui n'est d'ailleurs pas finie, a été une réussite quand on pense à l'état de délabrement du système financier en 1998. Quelques grands chaebols ont fait aussi de solides pro grès, comme LG ou SK Ils ont séparé leurs activités. On l'a bien vu en tant que consultant Là où nous avions un seul client en 1999, nous en avions cinq différents quelques mois plus tard, qui prenaient leurs décisions de manière autonome. Ils ont su se recentrer sur les activités les plus importantes. Ils ont su s'allier aussi. Samsung l'a fait dans les engins de construction avec Volvo, dans l'automobile avec Renault ".

Une évolution obligée, qui traduisait également un nouvel esprit d'ouverture. " Il y a eu un phénomène d'apprentissage. Les entreprises ne se sont pas converties à l'ouverture du marché coréen du jour au lendemain. Mais petit à petit les mentalités ont profondément changé ". LG, par exemple, qui contrôlait la moitié du marché local des ascenseurs, ao vendu cette branche à Otis pour près de 1 milliard de dollars. "C'était une décision courageuse", reconnaît Bertrand Pointeau. Mais il a fallu payer le prix social. Le nombre des jours de grève a augmenté. Il y a eu davantage de conflits sociaux en 2001-2002 qu'en 1997-1998. Les Coréens sont massivement descendus dans la rue. Mais les raisons pour lesquelles ils le faisaient avaient changé. " Dans les années 70, les gens protestaient pour plus de liberté politique. Fin des années 80, début des années 90, c'était pour des raisons économiques de base, de droit du travaiL Aujourd'hui. c'est, comme chez nous, pour résister à un plan de restructuration, demander des augmentations de salaire".

Du coup, ces derniers ont littéralement explosé. " Les augmentations sont supérieures aux gains de productivité que réalisent les entreprises. Les grands chaebols augmentent aujourd'hui leurs salaires de l'ordre de 10 % par an. " Et la Corée devient de moins en moins compétitive. " Il lui faut se redéployer sur de nouvelles activités plus productives, de nouveaux secteurs ", prévient Bertrand Pointeau. " il faut que la Corée se tourne vers les services à forte valeur ajoutée. Aux États-Unis, les services sont deux fois plus productifs que les secteurs manufacturiers. En France ils le sont un peu plus. En Corée, les services sont deux fois moins productifs ! Pas parce que les gens travaillent moins bien, mais parce que la nature des services dans ce pays est très basique. C'est encore, pour une large part, de la livraison, du transport, le petit restaurant du coin... "

Bain & Company a fait une étude sur le sujet pour le ministère de l'Industrie en août 2001. Elle concluait qu'il y avait " réellement un besoin et des possibilités de redéploiement ". " Ce pays doit se focaliser sur les métiers à haute intensité de savoir, La Chine est en train de déloger la Corée de ses industries traditionnelles. Elle sait aujourd'hui faire tout aussi bien et moins cher. La Corée est donc obligée d 'accroître ses sources de valeur ajoutée. " Mais le nouveau gouvernement ne doit pas pour autant abandonner la poursuite des réformes entreprises. " Il reste 20 à 25 petits chaebols qui sont mal gérés, faibles dans leurs métiers, qui n 'ont pas de taille critique, un management incompétent, une culture de direction antique. Ils font un peu de textile, un peu de chimie, un peu de biens de consommation. Ce sont des entreprises qui pèsent quand même 1 à 3 milliards de dollars de chiffre d 'affaires. Elles constituent un vrai problème et présentent des risques sociaux considérables. "

Toute la difficulté pour Roh Mooyun va être de maintenir la pression. La toute récente action en justice lancée contre le propriétaire du groupe SK, soupçonné de manipulations illicites d'actions, laisse penser que l'un des moyens d'y parvenir pourrait être, pour le nouveau président, de jouer à fond la carte des opérations " mains propres ". " C'est un terrain où le président peut faire mieux que son prédécesseur ", souligne Bertrand Pointeau. " Et la réaction du patronat est très intéressante: elle est d'accord pour le suivre. " - Source : Le Figaro - 25/02/03

 

¤ HYUNDAI DECLARES PRO-ENVIRONMENT MANAGEMENT

Hyundai Motor said yesterday that it has embarked on a company-wide campaign for "environment-friendly management," seeking to speed up its entry into the ranks of the global top-five automakers.

"A company-wide environmental committee has been created under direct control of Chairman Chung Mong-koo as part of an effort to become a global top-three enterprise by 2010 in terms of auto-industry environmental protection," said Hyundai in a press release.

The in-house committee will be in charge of carrying out a set of strategies, jointly devised by a U.K.-based firm called Environmental Resources Management, Germany's Product Engineering and Seoul-based Richard Consulting, it said. The environment strategies cover the entire corporate value chain, including R&D, procurement, production, marketing, accounting and after-sales services.

"The focuses of the environment committee will include procurements of green products, low emission technologies, high standards of fuel efficiency, pollution-free production process and the recycling of used vehicles," said the statement. In order to fully back up the pro-environment campaign, Korea's largest automaker is to set up an environment technology R&D center within the Namyang Research Center, south of Seoul, in the first half, it added.

Meanwhile, Hyundai said that its minicar Santro (called Visto in Korea) became the best-selling car in Nepal last year. The Hyundai Santro secured a 32 percent share of the country's auto market last year, compared with 30.5 percent for the previous market leader, Suzuki, it said. By Yoo Cheong-mo Staff reporter (cmyoo@koreaherald.co.kr) - Source : Korea Herald - 12/02/03

 

¤ HYUNDAI ET KIA - HAUSSE DE 50% DES DEPENSES DE R&D POUR 2003

Le numéro un sud-coréen de l'automobile Hyundai Motor et son affilié Kia Motors ont annoncé mardi leur intention d'augmenter de près de moitié leurs dépenses de cherche et développement cette année dans le but de se rapprocher ses normes de qualité du numéro un japonais.

Hyundai et Kia prévoient de débourser ensemble 2.250 milliards de wons (1,92 milliard de dollars) en divers projets d'études et de développement, ce qui représente 49% de plus qu'en 2002.

"Chaque année, nous prévoyons de développer quatre à cinq nouveaux modèles avec pour objectif d'atteindre le même niveau de qualité que Toyota en 2005," a déclaré Hyundai dans un communiqué.

Hyundai, autrefois considéré comme un constructeur de petites voitures, a beaucoup investi dans l'amélioration de la fiabilité de ses véhicules sous la houlette de son partenaire allemand DaimlerChrysler, actionnaire à hauteur de 10%.

La berline Sonata et le 4x4 Santa Fe ont commencé à se faire connaître aux Etats-Unis. L'an dernier, Hyundai a réalisé aux Etats-Unis un chiffre d'affaires supérieur à celui de ses concurrents japonais Mitsubishi Motors, Mazda, Subaru (groupe Fuji Heavy Industries ) et Suzuki, se classant septième derrière Toyota, Honda et Nissan Motor.

En dépit de la concurrence féroce sur le marché américain et de la guerre des prix initiée par General Motors, Hyundai et Kia se montrent optimistes pour 2003.

Hyundai a annoncé de mois-ci tabler sur un chiffre d'affaires de 30.100 milliards de wons cette année, en hausse de 10%, grâce à ses exportations et à ses voitures fabriquées à l'étranger.

Les ventes de Kia devraient atteindre 16.700 milliards de wons cette année contre un chiffre de 14.200 milliards de wons estimé au titre de l'an dernier. - Source : Reuters - 22/01/03

 

¤ MICHELIN, PARTENAIRE DE HANKOOK EN COREE DU SUD

Le manufacturier Michelin vient de s'allier en Corée du Sud, dans la recherche, la fabrication et la distribution avec le producteur de pneumatiques Hankook. Michelin va également prendre 10% du Coréen pour 38,5 milliards de wons, soit environ 30 millions d'euros. Jean-Marc François, membre du conseil de direction du groupe français indique qu'il s'agit d'une "nouvelle étape dans le plan de développement de Michelin en Asie" ou le groupe est assez peu présent. Les deux groupes négocient cependant encore les termes de cet accord, qui devrait être finalisé au second semestre. Source : Lesinfos.com - 29/01/03

 

¤ ALCATEL ET SAMSUNG S'ALLIENT POUR REALISER DES SOLUTIONS 3G/UMTS DE BOUT EN BOUT

Interopérabilité complète entre infrastructure, solutions de services d'Alcatel et mobiles de Samsung pour accélérer l'adoption de l'UMTS en Europe.

Alcatel annonce ce jour l'établissement d'une coopération avec Samsung Electronics Co., Ltd. pour assurer l'interopérabilité totale des terminaux de troisième génération (UMTS) de Samsung avec l'infrastructure réseau et les offres applicatives d'Alcatel, fournissant ainsi aux opérateurs des solutions de bout en bout aux normes UMTS du 3GPP (3rd Generation Partnership Project).

Les participants au GSM World Congress, qui se tiendra à Cannes du 18 au 21 février, pourront utiliser des services multimédia alliant les téléphones Samsung avec leurs capacités vidéo propres et l'infrastructure et les plate-formes applicatives 3G/UMTS d'Alcatel.

Cette coopération entre Alcatel et Samsung réunit l'expertise et les compétences des deux sociétés, et démontre la réalité des solutions 3G/UMTS de bout en bout, ouvrant ainsi de nouvelles perspectives pour leurs clients respectifs. Cette collaboration vise à proposer des solutions complètes de bout en bout, comprenant les services vocaux en multi-débit adaptatif (AMR), les services de données par paquets atteignant un débit de 384Kbit par seconde, et les services de vidéo-téléphonie par circuits commutés.

Samsung est l'un des partenaires actifs du programme 3G Reality Centre d'Alcatel. Cette collaboration illustre bien la portée et l'intérêt d'un tel programme à l'échelle mondiale, qui réunit et intègre des partenaires-clés tout au long de la chaîne de valeur des mobiles : il favorise l'accélération de la mise à disposition de solutions commerciales de bout en bout pour les opérateurs, dans les environnements 2,5G et 3G.

En 2001 a débuté un programme complet de tests d'interopérabilité (IOT) entre Samsung et Alcatel, concernant les terminaux et l'infrastructure, et visant à démontrer des solutions 3G/UMTS de bout en bout qui assurent une stabilité et une qualité de service optimales. A ce jour, ce programme a permis de faire la démonstration de solutions bout en bout comprenant les communications voix et données. De plus, cette collaboration va stimuler chez les opérateurs de mobiles la réalisation de tests de services pré-commerciaux en 3G/UMTS avec la vidéo-téléphonie, le téléchargement de vidéo, le WAP, le MMS, et le MIDP dont l'intégration a également été accomplie entre terminaux Samsung, infrastructure et plate-formes applicatives d'Alcatel.

Ces efforts conjoints et constants des deux sociétés, associés aux plate-formes applicatives d'Alcatel, vont permettre à nombre d'opérateurs-leaders d'effectuer des tests pré-commerciaux, avec diverses combinaisons de services multi-média, sur des abonnés pilotes, afin d'affiner leurs bouquets de services avant le lancement commercial en grandeur nature.

"Forts de la grande expérience des deux sociétés en 3G/UMTS, nous savons que les tests d'interopérabilité de bout en bout sont d'une importance cruciale pour assurer le succès du lancement commercial d'applications et de services de données nouveaux sur combinés 3G/UMTS" déclare Marc Rouanne, directeur général des activités Communications Mobiles d'Alcatel. "Les terminaux 3G/UMTS de Samsung permettent à Alcatel de fournir des solutions de bout en bout aux opérateurs de mobiles, pour tester en pré-commercial puis lancer au plus tôt leurs services 3G/UMTS "

"Notre engagement chez Samsung est de permettre à chacun de s'affranchir des limites du temps et de l'espace pour accéder à tous les services avec la technologie 3G. Nous sommes heureux de cette coopération avec Alcatel, puisque la rapidité des délais de mise sur le marché et l'évolution des standards requièrent une étroite relation entre l'infrastructure du réseau et l'industriel des terminaux," ajoute SangJin Park, vice président et directeur général de l'activité des communications mobiles de Samsung.

A propos de Samsung

Samsung Electronics Co. Ltd. Est un leader en termes de semiconducteurs, télécommunication et technologies de convergence digitale. Samsung Electronics compte quelques 64,000 employé dans 89 bureaux sur 47 pays. La société est le plus grand producteurs de puces mémoire, TFT-LCDs, téléphones mobiles CDMA, moniteurs et Magnetoscopes. Samsung nics est composé de quatre divisions majeures: Digital Media Network Business, Device Solution Network Business, Telecommunication Network Business et Digital Appliance Network Business.

A propos d'Alcatel

Alcatel fournit des solutions de communication de bout en bout, permettant aux opérateurs, aux fournisseurs de services et aux entreprises d'offrir des contenus, à tout type de clients, partout dans le monde. Sa position de leader reconnue dans le domaine des réseaux de télécommunications ainsi que son expertise dans le domaine des applications et des services de réseaux lui permet d'aider ses clients à optimiser leur offre de services et leurs sources de revenus. Avec un chiffre d'affaires de 16,5 milliards d'euros en 2002, Alcatel est présent dans plus de 130 pays.

Source : Alcatel - 17/02/03

 

¤ ATOFINA : THE RIGHT CHEMISTRY

TotalFinaElf (TFE), the world's fourthlargest oil company announced Dec. 2nd 2002 that it would invest 750 million euros ($745 million) in a 1.5-billion euro 50/50 joint venture with Samsung to produce petrochemicals. Under the terms of the venture, the Samsung General Chemicals (SGC) plant at Daesan, 150 kilometers southwest of Seoul would be transferred to the new company under the joint control of Samsung and Atofina, TotalFinaElf's chemical division. Formed in 2001 by the agglomeration of the chemical divisions of Total, Fina and Elf following their merger in late 2000, Atofina is the fifth-largest chemical company in the world, producing petrochemicals, specialty chemicals and intermediate products.

The Daesan plant comprises a naphtha cracking center and 14 downstream plants that produce base olefins, ethylene plus intermediate chemicals such as synthetic resins, compounding resins and fine chemicals. The Plant's products, over $1 billion worth every year, find ready buyers in the region's packaging, automotive and electronics industries.

In the following interview, Eric Quenet, president and representative director of Atofina Korea Ltd. discusses with KT&I his company's motivation in pursuing the joint venture and the synergies it is likely to bring to both parties.

What's the attraction of this joint venture with Samsung?

We decided to make this move in petrochemicals since, as important downstream products, they are considered strategic for the TFE group in its position as a major oil producer. It's the goal of the presidents of both TFE and Atofina to increase our activity in petrochemicals, to have a greater presence internationally and in particular, a better position in Asia, so this joint venture with Samsung is in line with those aims. In this part of the world demand is growing faster than in Europe and America and is projected to represent 40 percent of world consumption by 2010. That is, consumption should be bigger than Europe's and North America's put together by that time. Our competitors garner a significant share of their turnover in Asia while our company was lagging behind. Today, less than 10 percent of Atofina's activity in intermediate and specialty products is generated in Asia, but with our new joint venture, this proportion should rise to 13 percent. So, this is a very important development for us in Asia.

How will the joint venture aid TotalFinaElf's petrochemical marketing efforts in Korea and East Asia as a whole?

As a first step, we envisage a shared management structure under which both partners can bring equal value to the joint venture in terms of profit. Samsung has knowledge of the Korean market and is known for the quality of its human assets. This is one of the reasons we chose SGC when we were looking for an East Asian partner, either inside or outside Korea. The company also has a great deal of expertise in the industry. The plant in general, less than 10 years old, can be considered new while some parts are only five years old. Samsung has also been very successful in developing commodity products but has also been able to differentiate itself from its main competitors with value-added items.

This is what we consider they can bring. What we bring to them is our global position in petrochemicals, something that SGC does not have. This is extremely important since the market is becoming more global. If you don't have a global network in this business you will lose ground to your competitors. We can then benchmark our existing plants and introduce some efficiencies, enabling the SGC plant to produce better yields and output. They can also help us. We can integrate their feedstock and raw material output into TFE's oil and trading activities, and in this way we feel confident that we can leverage some competitiveness on their behalf. TFE trades huge volumes of material and we can include SGC products in this process. Naphtha, for example, is an oil product, so we will trade the product from the Daesan plant on a worldwide basis, getting better and better prices. We can promote their global presence by using the overall Atofina network in Asia, and of course, more specifically, in China.

If a major target of the venture is the Chinesemarket, what are the merits of investing in Korea as opposed to China itself

To be in China represents many disadvantages. I have worked in China. Atofina has 15 plants there in specialty and intermediate products. We have knowledge of China and know that the market is there. At the same time, it would take a long time for this kind of investment -- 8 to 10 years -- before it could come on stream because we're talking about a big, heavy project. In Europe it would take time but in China the difficulties are reinforced because of the complexity of the foreign investment system, particularly as it pertains to petrochemicals. So either it was a case of going into an existing project or, if we wanted to start from scratch, there was still a question of time. We consider that a joint venture with SGC represented advantages because we could have access to its plant within a reasonable period, plus the plant itself is well maintained and running well. While over 50 percent of SGC's product goes to the domestic Korean market a certain portion is shipped to China.

In terms of manpower, Chinese skills are improving but our experience of Korean workers is that they are very good industrial assets. While there are some disadvantages like salary increases, labor production costs are not a determinant in petrochemicals when compared, say, to the textile industry, which is more labor intensive. The SGC plant, for example, generates a turnover of $1.2 billion with a staff of only 900.

How competitive is Korea as an investment destination?

Let me answer by saying we did some benchmarking, comparing the merits of having a presence in Korea to one in China. We can say that to deliver to China, in terms of all costs, including depreciation, Korea is more competitive compared to China despite the logistics involved.

Today we can make money in Korea and have a reasonable understanding on labor issues. Koreans know what the petrochem industry is all about and how to run a plant. We already have three small plants that we bought from Hanwha at the end of 1998 where we're now increasing capacity for the Korean and Chinese markets. Meanwhile, we mustn't forget the importance of the Korean market. Korea is a good base for us, which we can use to export to China, the rest of East Asia and Japan. One of the reasons we decided to invest in this part of East Asia was because we think Japanese plants are too old and small, and in the long run, not competitive. So, we're looking at Korea, just next to China and also Japan, to enable us to support the markets in those two countries. By the way, we also sell to China from Qatar. Between the Samsung and Qatar operations we can develop some good synergies in terms of product mix since our Qatar concern produces more commodity items while SGC is more specialty oriented .

Could you explain Atofina's current operations in Korea and how your Company's experience has influenced corporate attitudes toward Korea?

The Atofina group employs 300 people in three small operations. We own two of them 100 percent and the third is a majority owned joint venture. Of the two fully owned businesses, Cray Valley makes polystyrene and UPR (unsaturated polyester resins). The second makes PMMA (polymethyl methacrylate) resin and acrylic chips, while the joint venture produces organic peroxide, an initiator for polymerization. Purchases of all these operations were concluded in late 1998 and early 1999. We have run them for four years and we are basically satisfied with the way they have performed. In fact, I would say their performance has boosted the reputation of Korea amongst our top management. Labor issues are an area where we pay careful attention because of the experience of our own country, France, which has its own strong tradition of unionization. However, we can say that we've achieved a good understanding with our Atofina union. It doesn't mean we don't disagree, but we do respect each other. Furthermore, although labor issues are always cause for attention, they mustn't deter you from investing.

Source : KT&I - janvier-février 2003


 
Sommaire général - . . .- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .- Retour Pages KOTRA